De gemeente neemt geen besluit ondanks een uitspraak van de Rechtbank. Wat kan ik doen?

Volgens een uitspraak van de Rechtbank van januari 2018 diende de gemeente binnen twee weken een besluit te nemen op mijn aanvraag. Nu is juli 2018. De gemeente weigert de uitspraak van de Rechtbank uit te voeren. Wat kan ik doen? De Rechtbank meldt verder niets voor mij te kunnen betekenen. Dank.

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

Je kunt de gemeente in gebreke stellen, en daarbij - indien van toepassing op dit geval - een dwangsom aanzeggen.
Ook kun je (in veel gevallen) bezwaar maken tegen de kennelijke weigering, en zodra dat is gebeurd bij de rechter een voorlopige voorziening vragen.
Maar nogmaals: dat is ingewikkelde materie.
Uiteindelijk kun je altijd weer bij de rechter uitkomen, maar dan moet je wel de juiste procedurele stappen hebben gezet.
Dat is juridisch ingewikkelde materie, dus laat je daarin bijstaan door een jurist (advocaat).
teusvh
5 jaar geleden
Wouter2011
5 jaar geleden
Denk. Ik heb de gemeente al gesteld in gebreke. Als gevolg daarvan heeft de Rechtbank uitgesproken dat de gemeente me een dwangsom moet betalen en een besluit moet nemen binnen twee weken. Maar de gemeente doet dat niet. Er zijn al 5 maanden vestrekken. Ik heb dat gemeld aan de Rechtbank. De Rechtbank heeft me doorverwezen naar het Juridisch Loket...
teusvh
5 jaar geleden
Dat maakt mijn reactie niet veel anders. Stel de gemeente in gebreke voor het niet nemen van een besluit (onder dreiging van dwangsom), of teken bezwaar aan tegen de kennelijke weigering.
NB: dus niet tegen de weigering om een besluit te nemen, maar tegen het kennelijk afwijzen van je verzoek (of weigeren van de vergunning, ik weet niet waarover het gaat).
De wet stelt het niet (of niet tijdig) nemen van een besluit gelijk met een (fictieve) weigering, waar bezwaar en beroep tegen open staan. Als ze zaak inhoudelijk al voor de rehter is geweest kan het zo zijn dat er geen bezwaar meer open staat, maar wel (hoger?) beroep. Dan moet de gemeente je bezwaarschrift doorsturen.
Maar nogmaals: dit is best wel gecompliceerd. Vraag advies aan een goede jurist.
De al verbeurde dwangsom kun je innen via een deurwaarder. Ga daar eens langs met de uitspraak van de rechter.
Ik zou overigens ook eens langsgaan bij de gemeente (de wethouder?) om te vragen wat ze nou precies willen.
Artikel 8:55d van de Algemene wet bestuursrecht toepassen. Als het goed is heeft de Rechtbank een dwangsom verbonden aan de uitspraak. De gemeente moet dus dokken na de 14 dagen-termijn. Gebeurt dat niet dan advocaat inschakelen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wouter2011
5 jaar geleden
LeonardusGerrit Dank! Wat kan een advocaat doen? Ik heb al een klacht ingediend bij de gemeente. Het is gebleken dat ze van alles fout hebben gedaan: Van het verzenden van een besluit naar een verkeerd adres tot het overmaken van een verkeerd bedrag naar een verkeerd rekeningnummer...
Wouter2011
5 jaar geleden
teusvh Nogmaals dank voor je reactie. Ivm een vakantie kon ik eerder niet reageren. Dank voor het idee over een deurwaarder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou opnieuw ee verzoek indienen bijde gemeente. De gemeente kan anders gaan denken dat ze ervan afkomen met het betalen van een dwangsom. Als er na acht weken geen reactie komt dan de gemeente in gebreke stellen. En naar de rechtbank gaan. Zie Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. Een klacht indienen op grond van Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht kan ook. Kan tegelijkertijd. Dit zou ik doen tegen de afdelingsmedewerkers die er met de pet naar gooien. Gelet op de grove nalatigheid is het opportuun dit aan de media te melden. Een krantenbericht kan soms een beste preikkel zijn voor een gemeente om in actie te komen. Succes!
Wouter2011
5 jaar geleden
LeonardusGerrit, Dank!