De gemeente neemt geen besluit ondanks een uitspraak van de Rechtbank. Wat kan ik doen?

Volgens een uitspraak van de Rechtbank van januari 2018 diende de gemeente binnen twee weken een besluit te nemen op mijn aanvraag. Nu is juli 2018. De gemeente weigert de uitspraak van de Rechtbank uit te voeren. Wat kan ik doen? De Rechtbank meldt verder niets voor mij te kunnen betekenen. Dank.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt de gemeente in gebreke stellen, en daarbij - indien van toepassing op dit geval - een dwangsom aanzeggen. Ook kun je (in veel gevallen) bezwaar maken tegen de kennelijke weigering, en zodra dat is gebeurd bij de rechter een voorlopige voorziening vragen. Maar nogmaals: dat is ingewikkelde materie. Uiteindelijk kun je altijd weer bij de rechter uitkomen, maar dan moet je wel de juiste procedurele stappen hebben gezet. Dat is juridisch ingewikkelde materie, dus laat je daarin bijstaan door een jurist (advocaat).

Artikel 8:55d van de Algemene wet bestuursrecht toepassen. Als het goed is heeft de Rechtbank een dwangsom verbonden aan de uitspraak. De gemeente moet dus dokken na de 14 dagen-termijn. Gebeurt dat niet dan advocaat inschakelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100