Wat is de precieze functie en de status van respectievelijk een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige bij het UWV?

Waar ik met name benieuwd naar ben is wanneer heeft een oordeel van een verzekeringsarts rechtsgevolgen? Ook ben ik benieuwd wat voor informatie wordt uitgewisseld tussen bijvoorbeeld de genoemde verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige, ik vermoed dat er hier sprake zou kunnen zijn van schending van het medisch beroepsgeheim.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De arts beoordeeld of je medische beperkingen hebt om in je inkomen te voorzien en in welke mate.

De arbeidsdeskundige weet van veel beroepen welke belasting zij opleveren. Dus hij moet matchen wat je nog wel kunt met wat er aan beroepen bestaat.

Zij werken beide voor de UWV, die je uitkering betaald. Zij willen weten of het terecht is dat die uitkering betaalt wordt. Als dat zo is, is er niks aan de hand.

Of je je op medisch beroepsgeheim kunt beroepen weet ik niet, maar wel dat je dan in elke geval 'verdacht' bent en wellicht geen uitkering krijgt. Ik zou niet weten wat een arts niet mag vertellen aan de arbeidsdeskundige wat jij als uitkeringontvanger niet wilt. Ja hoogstens dat er 'niks aan de hand is', maar zolang er wel wat aan de hand is mag de beslisser over je uitkering dat toch weten? Dat moet zelfs, anders besluit hij verkeerd...
Die beslisser is dacht ik NIET de arbeidsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1, Hoezo Etab?

Andere antwoorden (1)

Zitten toch wel wat mankementen in het antwoord boven mij.

Deze arts komt pas in 2e lijn op de proppen.

Indien je ziek bent kom je bij de arbo uit op een bepaald moment. Deze bepaalt wat jou arbeidsgeschiktheid op dat moment is. Ziek zijn betekent namelijk niet arbeidsongeschikt.
Deze zal een advies uitbrengen naar de werkgever en een kopie met jou meegeven en bespreken.

Als je het niet eens bent met deze beoordeling kan je een beroep indienen bij het UWV. Dan zal een UWV arts of een arbeidsdeskundige bepalen of jou huidige situatie aansluit bij wat de arbo arts vindt.

Deze uitspraak is wederom niet bindend, maar de volgende stap is de rechter en die zal altijd het advies van de arbeidsdeskundige opvolgen.

Dan: Hij is niet op de hoogte van elke baan, maar zal zich via vragen bij de werkgever op de hoogte stellen van welke arbeid de werknemer met zijn beperkingen moet uitvoeren en bepalen of dat kan.

En het UWV betaald je uitkering cq ziekengeld geld niet. Dat doet de werkgever tenzij het zwangerschaps gerelateerd is.

De UWV arts en de ARBO arts mogen met toestemming van de werknemer inlichtingen inwinnen bij de behandelend arts.