In 2007 hebben we tweedehands een aanhangwagen gekocht. Nu hebben we hem verkocht en blijkt opeens dat het karretje destijds gestolen was, wat nu?

We hebben in 2007 via marktplaats bij een karretjes-handelaar een tweedehands aanhangwagen gekocht.
De prijs voor deze aanhangwagen, die omschreven stond als "met 750 kg registratie vermogen ingeslagen in het frame, dus kenteken vrij" bedroeg bijna 1000 euro, dus geen prijs die zodanig laag zou zijn dat we zouden kunnen weten dat het geen zuivere koffie was.

Vorige week besloten we de aanhangwagen te verkopen. We hebben hem netjes online gezet en we hebben hem verkocht.
Aangezien de aanhangwagen een oplooprem heeft, zou die bij registratie ook gebruikt mogen worden voor 1300 kilo.

De nieuwe eigenaar wilde hem gaan registreren en ontdekte dat de wagen, die wij te goeder trouw gekocht en verkocht hebben jaren geleden (dus in ieder geval voor november 2007) is gestolen.

De oude eigenaar schijnt de kar nu terug te eisen.

Ik meen me te herinneren dat ik ooit een stuk jurisprudentie gelezen heb waarin staat dat als je te goeder trouw iets gekocht hebt, voor een aannemelijke prijs, dat je dan niets verweten kan worden en dat de goederen dan ook niet terugvorderbaar zouden zijn door de oude eigenaar.

Wat zijn de rechten van ons, wat zijn de rechten van de nieuwe eigenaar en wat zijn de rechten van de oorspronkelijke eigenaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Rieneke1
10 jaar geleden
Derdenbescherming heet dat. http://www.mkbhuisjuristen.nl/gestolen-waar
Cryofiel
10 jaar geleden
Goede link, Rieneke. Er staan voorwaarden waaraan je moet voldoen. Volgens mij voldoet C4th daaraan. Zo niet, dan verjaart het recht op revindicatie (zo heet het recht van de oorspronkelijke eigenaar) na drie jaren. Zijn recht op de aanhangwagen is dus sowieso al verjaard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Rieneke. Je mag het wat mij betreft wel als antwoord plaatsen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Graag gedaan C4th, doe er je voordeel mee, vervelende situatie.
Is goed zo, heb even niet de puf er een mooi antwoord van te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi allemaal, nog steeds actief! Leuk! Mooie vraag en link. Lastige situatie voor alle partijen. @Rieneke: ik adviseer je om je reactie te kopiëren en als antwoord te plakken. San kan iemand het later ook makkelijk terug vinden.

Het beste antwoord

Jij was als particuliere koper te goeder trouw, en je hebt het goed in een daarvoor bestemde winkel gekocht. Onder deze omstandigheden mag jij je drie jaar na de oorspronkelijke diefstal de rechtmatige eigenaar noemen.
De oude eigenaar heeft dus, helaas voor hem, geen rechtsgrond de kar nu van jou terug te eisen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor je antwoord.
Duidelijk antwoord, duidelijke link !
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, maar de oude eigenaar kan wel verhaal halen bij die karretjes-handelaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt en dan heeft hij mazzel dat mijn vader altijd van grotere aankopen alles bewaard. Hij heeft zelfs nog een print van de advertentie zoals die destijds op marktplaats stond, met mobiel nummer en al.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De informatie is duidelijk dank.