Mag een winkel verbieden je tas mee te nemen naar binnen?

Zoals ze bij scholieren doen bij supermakten. Is dit geen discriminatie wand die oudere vrouw van 38 of meneer van 78 na die scholier mag wel met tas doorlopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
11K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen je interpreteert het verkeerd. Oudere in de zin van 'ouder dan de student'. Niet oudere in de zin van 'oud'. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rick,ik schrok al :-(

Het beste antwoord

Ja, dat mag. De eigenaar is de baas. Hij bepaalt onder welke voorwaarden hij mensen in zijn winkel toelaat. De enige grens is dat hij niet mag discrimineren. Discrimineren betekent: *ongeoorloofd* onderscheid maken. "Niet meer dan 3 scholieren" mag wel. "Net meer dan 3 negers" mag niet. Blijkbaar is "scholier" een geoorloofd onderscheid, dus geen discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen klopt weet ik.. Is heel vaag... Mja wanneer is iemand scholier... Ze wilde mij verleden keer ook niet door laten. Ben gewoon doorgelopen en heb heel de winkel op stelten gezet. Ik werk 4 dagen dus ben niet echt meer een scholier... Maar zij mopperen... Heb haar even duidelijk verteld wat ik er van wond... Vond ze dan weer wat minder leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor; scholier is geen geoorloofde discriminatie. Alleen zullen niet veel pubers er mee naar de commissie gelijke behandeling gaan met een klacht over leeftijdsdiscriminatie. Zo kom je er als winkel dus wel mee weg. Al vraag ik me af hoeveel je er mee wint om je potentiële klandizie zo zwaar tegen je in het harnas te werken.
Ik ga sowieso niet naar binnen bij winkels die klanten meer als potentiële dieven zien dan als kopers. De media markt is daar een mooi voorbeeld van. Niet met tas... prima.. ga ik ook niet naar binnen. Concurrenten genoeg die me wel graag zien komen.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten immers.
Het werkt nog steeds niet zo dat ik blij mag zijn dat ik ergens mijn geld uit mag geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, het zit in de buurt van de grens, en het is niet duidelijk aan welke kant het ligt omdat daar nooit een uitspraak over gedaan is. En daarom is het dus (voorlopig) toegestaan. Maar of het ook echt stand zou houden voor de commissie GB kan ik moeilijk inschatten. Uitspraken van de commissie GB vind ik sowieso vaak moeilijk te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het criciale punt is of het ongeoorloofd is. Jongeren mogen een hoop niet: autorijden, stemmen, alcohol/sigaretten. Voor al die dingen zijn er objectieve redenen die maken dat het geoorloofd is. Een winkelier zal zeggen dat hij een groep scholieren niet goed kan overzien, en dat als bejaarden zich net zo als scholieren zouden gedragen hij hen ook niet meer in groepjes van meer dan twee binnen zou laten. Dat lijkt me valide.

Andere antwoorden (8)

Winkels mogen dit verbieden, mits het bij de ingang aangegeven staat, en er kluisjes aanwezig zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar geen onderscheid in leeftijd natuurlijk, of allen, of geen, anders is het inderdaad leeftijdsdiscriminatie!

(al snap ik de winkelier wel een beetje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.
Maar verstandigste is bij de kasa afgeven om niet op ogen te vallen van een ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag maar het moet wel aangegeven zijn.
Je mag dan overigens geen verschil maken tussen klanten.
Ook moet er een gelegenheid zijn je tas op te bergen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra een winkel dat doet, is het de laatste keer dat ik er geweest ben.
Net als dat er staat dat ze je tas mogen controleren.
Ik heb 1 keer gehad dat ze mijn tas wilden nakijken, dikke ruzie over gehad, maar ben mooi wel doorgelopen. Dan halen ze de politie er maar bij of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1!
Ik heb dit een keer gehad in een winkel. Maar dat stond netjes bij de ingang aangegeven. En ze hadden kluisjes die je kosteloos kon gebruiken.
Op het moment dat een winkel specifiek op scholieren gaat selecteren vind ik het te ver gaan. Zelfs al staat het duidelijk aangegeven. Want hoe kan je bewijzen of iemand een scholier is of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als de scholier met zijn moeder naar de winkel gaat is het nog steeds een scholier en zou dus zijn tas af moeten geven.
Een winkel mag dat wel maar zal dat nooit doen. Het moet worden aangeven als de tas bij de kassa moet worden afgegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de kassa afgeven zou ik nooit doen. Als zij mij niet vertrouwen, waarom zou ik hen dan wel moeten vertrouwen? Waar je niet met tas naar binnen mag horen afsluitbare kluisjes te zijn.
Wanneer je hier bij de Mediamarkt komt dan mag je, je tas in een kluisje buiten de winkel stoppen...

En anders zorgt de breed geschouderde beveiliger er wel voor dat je, je tas even snel in een kluisje gaat doen. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat iemand niet kan, of niet wilt lezen dat dit met een 500 punt letter staat aangegeven voordat je naar binnen gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag niet, zowel de Grondwet als het EVRM en BuPo-Verdrag verbieden ongeoorloofd onderscheid op welke grond dan ook, leeftijd valt hier zeker onder. Deze gelden ook voor burgers onderling. Je discrimineert indirect op leeftijd als je alleen scholieren verbiedt om een tas mee te nemen. Je mag onderscheid maken als het doel legitiem is. Diefstal tegengaan is zeker legitiem. Maar het moet ook passend en noodzakelijk zijn. Dat is het niet. Er zijn minder vergaande maatregelen mogelijk om winkeldiefstal tegen te gaan. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om iedereen te verbieden een tas mee te nemen, zonder onderscheid.

De Commissie Gelijke Behandeling kan hier overigens niks mee, want die mag alleen oordelen over discriminatie op bepaalde gronden, maar leeftijd valt daar niet onder. Bovendien is hun oordeel niet bindend.