Mag je naar jou gestuurde vertrouwelijk post voor een rechtzaak gebruiken?

Ik wil een zaak beginnen tegen een persoon die mail naar mij heeft gestuurt met voor deze persoon belastende informatie. Deze mails zijn echter verzonden onder de naam van vertrouwelijk. Als ik deze mails naar mijn advocaat stuur krijgt deze meer zicht op de zaak omtrent dit geschil. Deze persoon verbied mij echter deze informatie te gebruiken, en deze post niet aan een jurist te geven, i.v.m. dat dit vertrouwelijke informatie is. Kan deze persoon mij dit verbieden?
Vriendelijke groeten,
Lia

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Ik begrijp uit je vraag dat het een civiel proces betreft. In zo een civiel proces (tussen twee burgers onderling) zijn geen wettelijke regels die voorschrijven hoe een bewijsstuk moet of juist niet mag zijn verkregen. Dit is anders in het strafrecht. In een civiele procedure gaat het om waarheidsvinding waarbij de procespartijen verplicht zijn de rechtbank te voorzien van alle voor de beslissing van belang zijnde feiten (art. 21 wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering). Om de waarheid aan te tonen kunnen partijen bewijs aandragen en in beginsel moet degene die iets stelt dit ook bewijzen (art. 150 Rv). Bewijs kan worden geleverd door alle middelen, tenzij de wet anders bepaalt (art. 152 lid 1 Rv). Het is aan de rechter om dit bewijs op waarde te schatten. Er is geen discussie mogelijk over de vraag of een vertrouwelijke brief in de rechtzaal gebruikt mag worden want het antwoord daarop is ondubbelzinnig ja. In enkele gevallen kan een rechtbank bewijs uitsluiten en dan moet er meer aan de hand zijn dan enkel een inbreuk op bijvoorbeeld de privacy (zie NJ 1988, 850 m. nt. EAA).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Los van het feit dat je deze informatie vermoedelijk nodig hebt voor de zaak in kwestie, heeft de afzender pech gehad : voor email geld het briefgeheim (nog) niet.

Maar ook voor gewone post geldt dat bij belastende informatie wel degelijk een onderzoek verricht een persoon met opsporingsbevoegdheid kennis nemen van de belastende inhoud.

De persoon in kwestie kan je dus verbieden wat-ie wil, maar hij heeft juridisch geen gelijk. Moeilijker- maar niet onmogelijk - was het geweest als hij de informatie per kwestie via de ouderwetse brief had gestuurd, maar zo slim is-ie niet geweest. Er zelf 'vertrouwelijk' op zetten, geeft je geen wettelijke rechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
persoon met opsporingsbevoegdheid dat is een advocaat niet. Maar je hebt wel gelijk met je antwoord aan iemand verzonden post of hij nu vertrouwelijk is of niet is in een rechtbank bruikbaar en mag gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Goed onderbouwd, heel duidelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar ook voor gewone post geldt dat bij belastende informatie wel degelijk een onderzoek verricht een persoon met opsporingsbevoegdheid kennis nemen van de belastende inhoud. " Neen, hier treedt juist het briefgeheim in werking, een opsporingsambtenaar mag kennis van geschriften nemen als hij hiertoe gemachtigd is door een rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super antwoord Marleen, niks noppes nada mis mee, dikke plus!
Als deze mails belangrijk zijn in het vinden van de waarheid en aan jou gericht zijn staat het jou vrij om ze te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt blijkbaar een advocaat.
Voor zover ik weet mag je een advocaat 'alles' vertellen, en hij zal daarna kunnen inschatten of de informatie in een zaak gebruikt mag worden.
De advocaat heeft verder ook een geheimhoudingsplicht.
Je moet deze vraag dus niet aan ons stellen maar aan je advocaat :)