Wat zijn de veiligheidseisen voor vangrails?

Aan welke eisen moeten vangrails langs bijvoorbeeld de snelweg voldoen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Een vraag waar geen makkelijk antwoord op is, omdat er hele normen voor geschreven zijn.
Speciaal voor geleiderail (want zo heet dat officieel) is er een NEN-norm, de NEN5190. Hieronder de link waar je hem kunt kopen.
En verder heeft de CROW het Handboek Bermbeveiligingsvoorzieningen waar precies in beschreven staat waar o.a. geleiderail aan moet voldoen.

Je kunt proberen je vraag te stellen bij het informatienummer van RWS, 0800-8002. De kans is groot dat dan iemand gaat proberen om het wel in een makkelijk antwoord voor je samen te vatten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De exacte eisen liggen vast in een NEN norm.
In het algemeen is het idee van een vangrail dat deze voertuigen op kan vangen en op de weg kan houden maar tegelijkertijd niet zodanig hard is dat de voertuigen door de botsing met de vangrail (geleiderail officieel) al te veel schade oplopen. De meeste geleiderail is zo gemaakt dat deze een deel van de klap absorbeert door zelf te vervormen maar wel stand te houden. Dit is ook de reden dat vrachtwagens er nog al eens doorheen schieten. Als de rail zo sterk zou zijn dat deze vrachtwagens tegenhoudt dan zou een personenauto er tegen te pletter rijden. Betonnen geleiderail wordt ook alleen in tijdelijke situaties gebruikt of als het echt niet anders kan. Of als je zeker wil weten dat er niets doorheen komt (voetgangers beschermen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze worden ook van hout gemaakt. Mooi toch?