Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ga bij mijn oma wonen. Wat voor consequenties heeft dit?

Ik ben 19 jaar en volg een mbo4-opleiding (en ontvang dus stufi). In augustus krijg ik een kindje, dan word ik dus alleenstaand ouder. Mijn oma van 71 heeft een eigen huis. Tot voor kort woonde haar moeder in het zelfde huis, maar wel op zichzelf. Nu mag ik in dat woongedeelte komen wonen. Heeft dat financiële gevolgen voor haar? Zo ja, welke?

Ik heb geen vast inkomen naast de stufi (en binnenkort kinderbijslag). Ik ben dus niet in staat huur te betalen, en mijn oma vindt dat prima. Zij betaalt en onderhoudt het huis. Ik draag dus in principe niet bij aan de kosten voor de huishouding. Volgens de SVB zullen mijn oma en ik (en mijn kindje) toch een gezamenlijke huishouding vormen. Wij zullen dus een huurcontract moeten opstellen. Is er mogelijkheid om dit te omzeilen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
810

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je een gezamenlijke huishouding voert, wordt als ik het goed heb, de AOW uitkering voor jouw oma hoger en daar kan toch niets op tegen zijn?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik zit helemaal fout met mijn antwoord, je hebt meer aan de reactie van Bassie.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding