Wie krijgt het huisdier bij een scheiding?

Als een scheiding onafwendbaar is, wie krijgt dan de huisdieren zoals in mijn geval een hond. Is dit ook wettelijk geregeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Naar wie gaat de hond bij huwelijksvoorwaarden of na samenwoning?

Wordt het huwelijk ontbonden en zijn partijen buiten gemeenschap van goederen gehuwd, dan komen aan ieder de eigen zaken toe, dus ook de eigen hond. Hetzelfde geldt na beëindiging van de samenwoning. Wordt afgifte geweigerd, dan kan dit in kort geding worden gevorderd.

Bij een hond is soms niet duidelijk wie van beide ex-partners de eigenaar is en komt de rechter daaraan te pas. Dan kunnen verschillende omstandigheden de doorslag geven: wie heeft de hond gekocht, wie heeft de hond betaald, wie staat als eigenaar vermeld in de stamboom, het certificaat, het inentingsboekje of het chipregistratieformulier, enz.

Een aardig voorbeeld is het prinselijk hondje Paco, waarover Edwin de Roy van Zuydewijn en prinses Margarita hebben geprocedeerd (Rb Amsterdam 03-03-2005). Zie ook Hof Den Haag 05-04-2011 en Rb Roermond 27-01-2010.

Soms komt vast te staan dat de hond door partijen gezamenlijk is aangeschaft en zijn zij dus gezamenlijk eigenaar, zie
Vzr Rb Middelburg 27-04-2006. In dat geval vindt de toebedeling plaats zoals bij de gemeenschap van goederen (zie hierna).

Toedeling van de hond bij gemeenschap van goederen

Als partijen in gemeenschap van goederen zijn gehuwd, vindt de toedeling na de ontbinding van het huwelijk plaats op basis van een belangenafweging. Heeft een van beiden een bijzondere band met de hond, zijn er kinderen die aan de hond zijn gehecht, wie kan het beste voor de hond zorgen gezien ervaring, financiën en ruimte (Rb Limburg 15-05-2013), wie heeft altijd voor de hond gezorgd (Hof Den Haag 23-02-2011) , enz. Degene aan wie de hond wordt toebedeeld, dient de helft van de waarde aan de ander te vergoeden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Echtscheidingen zijn gouden business voor advocaten en mediators zo zien we ook hier weer
Ivana
10 jaar geleden
Er kan zelfs een verplichte bezoekregeling uit voortvloeien.