Als een rechter een uitspraak doet (vonnis),is dit ergens terug te vinden b.v. internet ?.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K

Antwoorden (2)

https://www.rechtspraak.nl/uitspraken-en-registers/uitspraken/pages/default.aspx

In dit onderdeel kunt u via de keuze 'zoeken in uitspraken' zoeken binnen de op rechtspraak.nl gepubliceerde uitspraken.

Ook kunt u zich hier abonneren op de nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief is een hyperlink opgenomen naar het Weekoverzicht uitspraken op rechtspraak.nl. In dit overzicht worden alle uitspraken getoond die sinds de vorige attendering zijn toegevoegd aan de site.

Verder treft u hier ook aan de anonimiseringsrichtlijnen, de selectiecriteria en links naar andere sites met een juridische databank.

Zie tevens http://uitspraken.rechtspraak.nl/#weekoverzicht

Toegevoegd na 1 uur:
dd 2010:

"Wie de site Rechtspraak.nl bekijkt, kan de indruk krijgen dat openbaarheid vandaag de dag vooral vorm krijgt via het internet. Maar zelfs met het groeiende aantal uitspraken dat op deze site wordt gepubliceerd, blijft het aantal nog onder de 2 procent van het totaal.

Niet dat de resterende 98 procent allemaal interessant zal zijn, maar hóé interessant, dat weten wij niet. Publicatie op rechtspraak.nl geschiedt op basis van kwalitatieve criteria, onder meer:

publicitaire aandacht;
belang voor het openbare leven;
gevolgen voor toepassing van regelgeving;
en interesse van belanghebbenden."

http://www.netkwesties.nl/274/maar-procent-rechterlijke-uitspraken.htm
https://www.rechtspraak.nl/uitspraken-en-registers/uitspraken/selectiecriteria/pages/default.aspx

Toegevoegd na 2 uur:
Er wordt overigens regelmatig gepleit om het aantal uitspraken meer te publiceren op internet, veelal ogv de eis van 'openbaarheid van bestuur':

"Het grootste argument voor de eis dat alle vonnissen op Rechtspraak.nl moeten worden gepubliceerd kan worden gevonden in het beginsel van openbaarheid van de rechtspraak. Dit beginsel is verankerd in onze Grondwet, namelijk in art. 121 Gw en ook in art. 6 EVRM."

"Ook is het voor (universitair) onderzoek van belang dat alle uitspraken en beschikkingen worden gepubliceerd. De tegenargumenten die kort gezegd inhouden dat de werklast van de rechterlijke macht wordt verhoogd en dat Rechtspraak.nl verstopt zou raken, wegen niet op tegen het belang van openbaarheid van de rechterlijke macht en het (universitair) onderzoek. Tevens zijn het geen sterke argumenten, omdat de werklast van de rechterlijke macht niet enorm zal toenemen en het verstoppen van Rechtspraak.nl is te voorkomen....."

http://www.rechtsvordering.nl/rechtspraaknl-moet-alle-uitspraken-publiceren
erotisi
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Voor de goede orde: Niet alle uitspraken worden gepubliceerd (integendeel zelfs), en wel gepubliceerde uitspraken worden vrijwel altijd geanonimiseerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het stuk op Rechtsvordering.nl is een zeer gekleurd opiniestuk van 2011. Rechtsvordering is een collectief van advocaten, die preken voor eigen parochie. Veel van de voor en tegens worden sterk overtrokken weergegeven. De voors weerspiegelen hun eigenbelang en de tegens worden uit het verband gelicht en weergegeven zoals zij bij een groot publiek het beste aankomen. Zij publiceren ook graag via oneliners. Voor universitair onderzoek zijn genoeg speciale databanken. De belangrijkste uitspraken zijn dan ook voorzien van commentaar, de zogenaamde noten of annotaties. Daar heeft een onderzoeker meer aan dan alleen de uitspraak.
Openbaarheid van Bestuur? Haast alle rechtszaken zijn openbaar.
Veel leken zijn niet in staat om de uitspraken die op Internet gepubliceerd worden te "duiden".
Zelfs een gedeelte van een opiniestuk uit 2011 van de admin van het collectie Rechtsvordering wordt kritiekloos gelezen en geciteerd.
Dat zie ik ook op GoeieVraag maar al te vaak. De ongecontroleerde reactie van een zekere Bertus is ook niet direct wat je noemt "van hoog niveau".
Plaatselijke krant