Heb je wettelijke garantie op struiken?

4 maanden geleden kocht ik 12 struiken voor ongeveer 250 euro. Ik heb ze voldoende water gegeven in de droge periode (dagelijks een kwartier besproeid), maar inmiddels zijn 10 van de 12 struiken dood. Heeft het zin om te klagen bij het tuincentrum, of kan ik alleen hopen op coulance?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Z512099
een jaar geleden
Dagelijks 15 min. besproeien is zelfs in droge periode veel teveel, zo geraakt de grond oververzadigd, slibt dicht, er geraakt geen zuurstof meer aan de wortels en planten kunnen dan geen vocht meer opnemen.
De wortels van deze struiken zijn zo door uw eigen toedoen weggerot…en het is altijd beter te planten in het najaar, dan is de grond nog warm en er worden haarworteltjes aangemaakt die de opname van water en voeding mogelijk maken.
paulus811
een jaar geleden
@Z512099, dank voor je reactie en die klinkt logisch. Dus eigenlijk heb ik de struiken zelf, ondanks de goede bedoelingen, zelf vermoord. Dank ook voor de tip om in het najaar te planten dus ga ik ze binnenkort vervangen.
ronron1212
een jaar geleden
Als droge periodes langer aanhouden, dan ligt het voor de hand om elke avond even de tuin te sproeien. Even kort het water erover en voilà, klaar is Kees. Hoe voor de hand dit ook ligt, het is niet de beste manier om de planten in je tuin tijdens warm weer van water te voorzien. De hoeveelheid water die je planten dan krijgen is simpelweg te klein.
Het water is eigenlijk zo op en de wortels van de plant hoeven nauwelijks in actie te komen. Wat beter is, is wat minder vaak de tuin sproeien en op de momenten dat je wel sproeit, dan zorg je dat de planten een flinke hoeveelheid water krijgen. Als je de planten water geeft, probeer ze dan zo dicht mogelijk bij de wortels/grond water te geven. Het heeft weinig tot geen toegevoegde waarde om het blad van de planten nat te maken. Los gezien van het feit dat dit nauwelijks nut heeft, lopen je planten ook het risico om bladschimmel op te lopen. Een derde argument is dat het gewoonweg waterverspilling is, omdat het water snel verdampt
Inekez1
een jaar geleden
paulus811
15 minuten per struik per dag lijkt mij inderdaad teveel water.
15 minuten voor alle 12 struiken samen lijkt mij dan juist te weinig. Je maakt dan elke dag de bovenste 5 centimeter grond nat, terwijl de grond daaronder, waar de wortels zitten, droog blijft. Beter om de paar dagen flink water geven. Teveel kan haast niet als je na het water geven een paar dagen geen water geeft. Steek ook af en toe een schop in de grond naast de struiken (niet door de wortels maar ernaast) om te controleren of de grond niet te nat of te droog is op de diepte van de wortels. Als je nu een struik uit de grond haalt, zie je aan de wortels of die teveel of te weinig water heeft gehad. Veel kleine droge worteltjes onderaan: te weinig water. Geen kleine worteltjes meer: te veel water. Let ook op de grondsoort en (afhankelijk van soort struik) eventuele bemesting. Van teveel meststoffen, of op het verkeerde moment, kunnen wortels ook afsterven.

Antwoorden (3)

Bij sommige wel,zal wat afhangen van de planten zaak: maar bij deze hier heb je wek garantie:
Indien de planten niet aan je verwachting voldoen of niet groeien of bloeien krijg je gratis nieuwe planten of je geld terug (inclusief verzendkosten), simpeler kunnen we het niet maken!

Garantietermijn:

Meerjarige planten en struiken 1 jaar
Kamerplanten 3 maanden
Voorjaars bloembollen 1 groeiseizoen tot uiterlijk 31 mei
Zomerbollen en perkgoed 1 groeiseizoen tot uiterlijk 1 oktober
fremar
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
-
De vraag gaat om wettelijke garantie. Dat is dus anders dan de garantie die de verkoper zelf op zijn planten geeft.
Ja, ook op planten en struiken heb je wettelijke garantie. Echter vervalt die garantie als de planten dood zijn gegaan door te weinig water, te veel water, verkeerde grondsoort, verkeerde manier van aanplant, verkeerde standplaats (zon/schaduw), te veel of te weinig mest stoffen, verkeerd snoeien en schade ontstaan door dieren of spelende kinderen.

In de vraag staat niet om wat voor struiken het gaat en in wat voor grond deze zijn geplant. Ook niet hoe groot ze waren bij aankoop. Of ze teveel water hebben gehad is dus zo niet te zeggen. Heb je in een kwartier alle 12 planten struiken water gegeven, of een kwartier per plant?

Wil je aanspraak maken op garantie, dan zul je met de planten terug moeten naar de verkoper. Sowieso een stuik uit de grond trekken, dan zie je wellicht zelf al aan de wortels of die zijn weggerot of niet.
Inekez1
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
In dit geval mis ik een verwijzing waar dit is bepaald. Nu is het antwoord van iemand die gewoon zegt dat er een wettelijke garantie. Zodra een winkel dan zegt "nee hoor, geen wettelijke garantie" is het het ene woord tegen het andere.
Inekez1
een jaar geleden
Wettelijke garantie heb je altijd. Ook op planten. Zelfs op dieren. Bij wettelijke garantie is het altijd afhankelijk van het product dat je koopt wat je er van mag verwachten. Een staafmixer van een tientje zal van mindere kwaliteit zijn dan een staafmixer van 50 euro. Zo ook bij planten: uit vraag blijkt niet wat voor planten er zijn gekocht, hoe groot de struiken waren en hoe groot de kluit was. Ook onduidelijk of de struiken in pot gekweekt waren of met losse wortel waren verkocht. Duidelijke aanplant instructies en verzorgingstips kunnen ook nog verschil maken in het beoordelen van het uiteindelijke recht op garantie. Het gaat er bij wettelijke garantie altijd om 'wat de koper ervan mocht verwachten' en 'wat de koper zelf had moeten doen of nalaten'. Het is inderdaad altijd lastig om aan te tonen dat het niet je eigen schuld is als iets kapot - of in dit geval dood - is gegaan https://www.plantengrow.nl/garantie/
https://www.warentuin.nl/faq/wat-valt-concreet-onder-garantie/
Thecis
een jaar geleden
Dit zijn ook gewoon leveranciers, net zoals bij het antwoord van Fremar. Alleen hebben ze hier het woord wettelijk gebruikt. Ik snap dam niet precies waarom het antwoord bij Fremar dan als niet goed gezien wordt. Ik snap overigens wel je punt van de garantie. Alleen gebruik je een heel verkeerd voorbeeld. Garantie zorgt er juist voor dat er een bepaalde basis in kwaliteit moet zijn voor producten. Het is een waarborg. Ondanks dat je wellicht verschil hebt in verwachting als er een prijsverschil is, mag dit prijsverschil er nooit toe leiden dat er verschil zit in de wettelijke garantie en wat je mag verwachten van die garantie. Een product dient in basis goed te zijn, ongeacht de prijs. In het geval van een staafmixer moet dat ding het (bij goed gebruik) gewoon minstens 2 jaar doen. Planten e.d. zijn inderdaad veel lastiger alhoewel ook daar de bewijslast bij de verkoper ligt.
Klagen kan altijd. Of je recht hebt op garantie zal onderzocht moeten worden. De doodsoorzaak zal vastgesteld moeten worden. Is het een kwestie van slecht materiaal geleverd, dan heb je recht op garantie. Zijn de planten gestorven door verkeerd onderhoud,
(te droog of te nat of ze staan op een verkeerde plaats) dan zal het moeilijk worden om iets vergoed te krijgen. Het is overigens aan te bevelen om struiken (of andere planten) niet net vóór de zomer te verplanten, als ze net weer beginnen te groeien. Beter is om in het (late) najaar te verplanten als de planten hun rustperiode in gaan, zo dat de wortels het wat gemakkelijker krijgen om aan te groeien.
jc54
een jaar geleden