Waarom mag je een luchtbuks die 380 meter per seconde kan schieten in Nederland 'vrij' houden zonder gedoe en een vuurwapen die 250 meter schiet niet?

Ik bedoel bijv. de Diana Magnum

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat Nederland een scheef land is. Onze wetten spreken elkaar zo vaak tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag je een luchtbuks hebben dan?? Dat word meteen een kopen voor mij.

Antwoorden (2)

Vuurwapens zijn gewoon allemaal verboden. Ze kijken niet naar de snelheid van een pistool.

Luchtbuks zit een 4.5mm luchtkogel in en dat mag gewoon vrij wordwn gehouden. Maar zit er een grotere diameter kogel in dan niet. 5.5 mm is geen vrij wapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een steyr lp1 maar hoef echt niet het wapen apart van de kogels op te bergen.
Staat gewoon in een kamer met kogels erbij..
Het gaat om twee dingen. Het eerste is dat je voor een luchtbuks geen kruit nodig hebt, wat op zich al een gevaarlijk goedje is.
Verder gaat het om de mondingsenergie. Die bepaald samen met de massa van het projectiel hoe snel het projectiel vliegt, en hoeveel schade het kan aanrichten. Het gaat om massa keer snelheid. Een zware kogel met 250 m/s richt veel meer schade aan dan een luchtdrukkogeltje met 380 m/s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct antwoord. Wat Viridiflavus schrijft is de berekening om de kracht van de impact te berekenen, deze was in je antwoord niet geheel correct.