Wat zijn de regels voor een derde partij bij een NO-Risk clausule?

Stel er is een huis te koop met de verkoopprijs van € 290.000,-. Er ligt een voorlopig koopcontract met een koopsom van € 280.000,-. Echter is dit koopcontract getekend met een No-Risk Clausule. De kopende partij moet eerst het eigen huis verkopen binnen een X aantal maanden, anders vervalt het koopcontract. De koper wil namelijk niet met twee hypotheken rondlopen. De verkopende partij heeft daarom ook het huis nog steeds te koop aangeboden om op zoek te gaan naar betere voorwaarden. Voor zover bekend mag de makelaar toehappen wanneer er een tweede koper in beeld komt die betere voorwaarden kan bieden. De eerste koper (280.000) krijgt dan nog wel enkele dagen de tijd om de clausule te laten vallen en tot koop over te gaan.

Maar nu komt de vraag: Stel er komt een derde koper met een bod van 275.000,- zonder beperkende voorwaarden. Het bod is lager, maar de voorwaarden zijn veel beter. De verkopende partij weet nu namelijk dat het huis daadwerkelijk verkocht gaat worden. Bij de eerste koper is dat helemaal niet zeker.

1) Mag de makelaar dit doorgeven aan de eerste partij, zodat hij kan besluiten wat hij wil doen met zijn bod?
2) Mag de makelaar na het afvallen van de eerste koper nog in onderhandeling met de tweede koper om uiteindelijk ook op 280.000,- uit te komen? Of is het bod van 275.000 zonder beperkende voorwaarde het eindbod?
3) Of is het zo dat een makelaar al vooraf mag onderhandelen (bijv. aangeven dat in de buurt van 280.000 goed zou zijn = tegenbod).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.de-makelaar-vertelt.nl/no-risk-clausule/ De verkoopprijs wordt bepaald door de verkopende partij de makelaar is de bemiddelaar

Antwoorden (1)

Er bestaat juridisch niet zoiets als een voorlopig koopcontract. Het is gewoon een contract, waarin is geregeld wanneer en onder welke voorwaarden de levering zal plaatsvinden. In dit geval is het een contract onder opschortende en ontbindende voorwaarden. In het contract zal beschreven zijn wie en in welke omstandigheden de ontbinding kan inroepen. Met wellicht een fatale datum waarop het contract 'van rechtswege' ontbonden zal zijn.
Zonder het contract precies te kennen is er geen antwoord te geven op je vraag.
In het algemeen geldt: lees goed wat er staat, en ga er geen dingen bij verzinnen. Laat je, als er problemen dreigen te ontstaan, tijdig adviseren door een ter zake kundige jurist.
teusvh