Benadeeld door gemist voicemailbericht, terwijl ik waarschuw dat ik niet afluister. Is de eigenwijze beller aansprakelijk voor mijn schade?

Het gaat hier om een hypothetische situatie. De strekking van mijn voicemail is deze:

"Ik kan helaas niet opnemen. Ik gebruik géén voicemail, maar ben bereikbaar per sms, whatsapp, email [emailadres@host.com], twitter [@gebruikersnaam] en op facebook onder mijn volledige naam [naam achternaam].
Nogmaals, ik maak geen gebruik van mijn voicemail. Als u wordt benadeeld omdat uw tóch ingesproken bericht mij niet bereikt is dat uw eigen schuld.* Als u mij benadeelt door deze waarschuwing te negeren houd ik u volledig verantwoordelijk voor de door mij geleden schade. Spreek géén bericht in na de piep, maar maak gebruik van de geboden alternatieven. Dank u."

Stel nu dat iemand, ondanks de waarschuwing, tóch iets inspreekt. En stel dat ik, omdat ik dat bericht niet afluister, aantoonbaar schade lijd. Waar sta ik dan juridisch gezien? Kan ik de schade verhalen op de eigenwijze beller, die als gewaarschuwd mens voor twee telt?

* volgens http://www.goeievraag.nl/vraag/voicemail-inspreken-rechtsgeldig-reactie-ontvang.288532

Toegevoegd na 37 minuten:
Stukje verheldering: voicemail vind ik een ouderwets rotsysteem. Moeilijk verstaanbaar, tijdrovend, en omslachtig. Schept verwachtingen bij bellers die je niet of minder goed kennen, en leidt tot misverstanden. Bovendien heb ik maar 150 belminuten, maar wél onbeperkt sms en internet.
Ik wil wél alternatieven bieden aan de beller, vandaar de contactgegevens in mijn boodschap. "Stuur me eender welk tekstbericht, maar laat geen gesproken boodschap achter!"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (5)

Volgens mij sta je dan juridisch nergens en kun je bij niemand iets verhalen. Voicemail is geen (al dan niet aangetekende) brief en geen enkele officiële instantie zal iets wat juridisch waterdicht dichtgetimmerd moet worden op een voicemail inspreken.

Om misverstanden te voorkomen, is een tekst als je hierboven vermeldt ook nergens voor nodig. Je schakelt gewoon de voicemail uit (of laat dit doen door de provider).
Computoon
11 jaar geleden
Waar je de plank goed misslaat is het mogelijke scenario waarbij de schade niet meer wordt geleden door het niet afluisteren van je vm. Je stelling is dan wel hypothetisch, maar probeer is door te denken en te concretiseren (eerlijk gezegd komt het op mij nogal over als zo maar even bedacht nl)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder. Maar dit soort scenario 's verschillen per geval en hangen veelal van de omstandigheden vh geval af. Als jij een exoneratiebeding opneemt in je voicemail dan kan je op geen enkele manier op voorhand zeggen dat dit leidt tot schadeloosstelling. Het zou evt mee kunnen worden gewogen om mogelijke aansprakelijkheid te beperken. Meer niet. Groet
Mijn eerste gedachte is: schakel die voicemail gewoon uit. Dat voorkomt u een hoop gedoe. Ik weet dat mijn aanbieder (KPN) me toelaat om een afwezigheidsbericht in te stellen: daarin kan u keurig uw overige contactmogelijkheden inspreken en er is geen enkele mogelijk tot het achterlaten van een voicemailbericht.

Dan: het voorstel voor het inspreken van deze mededeling lijkt me heel erg op een ander on(zin)ding: de disclaimer onder e-mail. Een hoop nutteloos juridisch gebrabbel die alleen zaken herhaalt die toch al wettelijk geregeld zijn (zoals het verbod op onderscheppen van berichten of het niet mogen doorsturen van auteursrechtelijke informatie), of bepalingen die geen effect hebben omdat ze een overeenkomst veronderstellen die volgens het Nederlandse recht alleen maar geldt bij wederzijdse aanvaarding.

Dat gezegd hebbende, om het hypothetisch te houden, zijn er twee veel voorkomende soorten schade die je zou willen beperken. De ene is schade door het niet naleven van een overeenkomst. De andere is schade door onrechtmatige daad.

Bijvoorbeeld het geval waarin er een 'afspraak' gemaakt was, waar u niet van op de hoogte was, en waar u toch een rekening van kreeg. Nu wel, een overeenkomst komt alleen tot stand als er een aanbod gedaan is, en de wederpartij aanvaardt dat aanbod ( 6:217 lid 1 BW). In dit geval was er weliswaar een aanbod gedaan, maar is er geen sprake van aanvaarding. Met andere woorden: de rekening had niet verstuurd mogen worden. Ongeacht of de voicemail had vermeldt dat die niet afgeluisterd zou worden.

Dan het geval van ander soorten van schade. Ik vind dit heel hypothetisch, ik kan me namelijk geen enkel voorbeeld bedenken. Nu wel, er is een soort kapstokartikel in de wet, de onrechtmatige daad (6:162 BW), die bepaalt dat een partij die iets doet wat onwettig is, of iets doet wat tegen een (ongeschreven) regel in het maatschappelijk verkeer ingaat, dat die aansprakelijk is voor schade die daardoor veroorzaakt wordt. Maar ik kan geen enkel voorbeeld bedenken waarbij iets onrechtmatig zou zijn bij het inspreken van een voicemailbericht. Sterker nog: het lijkt me in het maatschappelijk verkeer juist vanzelfsprekend dat het achterlaten van een bericht zonder tegenbericht niet gehoord of geaccepteerd is. (Niet voor niets is de meest ingesproken bericht 'bel me even terug').
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kan geen enkele aansprakelijkheid gesteld worden, noch door jou, noch door de insprekende persoon. Voicemail, maar ook SMS of email kunnen nooit rechtsgeldig bewezen worden. Alleen een aangetekende brief, fax of geretourneerd ondertekend contract kan die status hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het maakt niet uit welke tekst je hebt ingesproken, sommige bedrijven zijn verplicht de voicemail in te spreken ongeacht wat je daar zegt.

je kan het beste je voicemail uitschakelen, als ze geen voicemail krijgen heb je grote kans dat een tekstbericht krijgt van dat bedrijf etc. dat spreekt in deze tijd voor zich.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal eens. Je kan als bedrijf niet gewoon ophangen als er niet word opgenomen. Zelf niet als je gewoon een kledingzaak bent die even beld over een gemaakte broek. Vraag me trouwens wel af wat je denkt dat er dan gebeurd. Ik spreek je voice in maar daar trek ik de grens. Ik heb geen pc of mobiel bij de hand. Dus dat is geen optie... en ik vind het soms ook gewoon leuk om iemand een voicemail achter te laten. Is toch net iets persoonlijker als een mail.