Kan een deuwaarder beslag leggen op mijn spullen als de medehuurder schulden heeft gemaakt?

Goedemiddag,
Mijn zwager komt tijdelijk bij mij en mijn vriend wonen. Hij wil zich hier ook inschrijven. Wij hebben allebei een fulltime baan dus voor toeslagen e.d. heeft het geen gevolgen. Waar ik nog wel mee zit is dat mijn zwager in een onzekere periode zit en mochten er schulden ontstaan deze op ons adres staan. Is het reëel dat ik hier mee zit? Mag een deurwaarder beslag leggen op mijn spullen? Ik heb al oudere berichten hierover gelezen maar ben benieuwd of dit nog veranderd is de afgelopen jaren. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voordat je zwager komt foto's maken van de gehele inventaris en ook die van je zwager. Een schuld staat niet op adres maar op naam!
erotisi
7 jaar geleden
Alles wat zich op jouw grond of in jouw woning bevind mag beslag op worden gelegd, dus of van wie die spullen zijn maakt niets uit. Slechts alleen heel duidelijk is te maken dat die spullen niet van de ander zijn is dit te voorkomen. Dus het is zeer reeel igv er beslag wordt gelegd, maar als hij een baan heeft zullen de spullen wel later aan bod komen en eerst loonbeslag volgen.

Antwoorden (2)

"De gerechtsdeurwaarder is bevoegd om beslag te leggen op zaken die aan de schuldenaar toebehoren. Het is dus niet mogelijk om beslag te leggen op zaken van derden, zoals de vraagsteller.

Het vervelende hierbij is echter wel dat volgens de wet een houder van een zaak geacht wordt de eigenaar te zijn. Aangezien de schuldenaar in dit geval in hetzelfde huis woont als de vraagsteller, zal het de gerechtsdeurwaarder niet duidelijk zijn welke zaken van wie zijn. Hij zou dan beslag kunnen leggen op alle zaken en het aan de schuldenaar en de vraagsteller overlaten om in een kortgeding procedure voor de voorzieningenrechter te laten bewijzen dat de zaken niet aan de schuldenaar toebehoren.

De gerechtsdeurwaarder zou zijn beslag kunnen beperken indien de vraagsteller kan aantonen dat zijn zaken inderdaad van hem zijn, bijvoorbeeld door overlegging van de huurovereenkomst van de woning en de op zijn naam gestelde aankoopbonnen of huur/leaseovereenkomsten van de roerende zaken. Let wel: de gerechtsdeurwaarder hoeft dat niet te doen, hij kan zich ook formeel opstellen en de betrokkenen de in de vorige alinea vermelde procedure laten bewandelen.

Het is dus belangrijk om aankoopbonnen op de juiste naam te laten stellen en die te bewaren. Ook bij huwelijkse voorwaarden of samenlevingscontracten is het belangrijk om de lijst met roerende zaken voldoende specifiek te maken (Dus niet: een bankstel, maar: een twee- en een driezitsbank, leder, kleur zwart, met 5 dito kussens. Hetzelfde geldt voor het duidelijk weergeven van merk- en typeaanduidingen.) en bij aankoop van nieuwe zaken opnieuw te laten vastleggen bij de notaris."
Computoon
7 jaar geleden
een deurwaarder kan alleen beslag leggen na een rechtszaak. Korte antwoord op jouw vraag is dus : Nee - hij kan geen beslag op jouw spullen leggen wanneer een medehuurder schulden heeft of maakt.