Welke wet overtreed je als je naakt door de stad gaat rennen?

N.a.v. van een psv fan die naakt over straat liep vroeg ik mezelf af welke wet hij overtrad en welke eventuele straf hierop staat.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (1)

Dit valt onder de 'zedenwet'. In ons land vallen de zedenwetten onder het wetboek van Strafrecht en je vindt ze onder Titel XIV, in de artikelen 239 t/m 254.
Het begint bij 'schennis van de eerbaarheid' en het eindigt bij het 'verbod op bestialiteit'.
De wetten behandelen ook zaken als prostitutie, porno, kindermisbruik, verkrachting enz.

De hoogte van de boete wordt vaak bepaald door het OM, dat beslist over verdere vervolging. Al naar gelang de ernst, die aan de omstandigheden worden toegekend, kan het OM het met een schikkingsvoorstel afdoen. Zo niet dan moet de schennispleger voor de rechter verschijnen en die legt meestal als laagste boete ( bij potloodventers bijv) boetes op tussen €100.- en € 300,-. Hij kan echter ook tot een werkstraf overgaan bij schennispleging.
Het ligt er dus maar net aan hoeveel mensen het hebben gezien en hebben geklaagd en in hoeverre ze geschokt waren. Ook zal de straf hoger zijn als zoiets onder het zicht van kleine kinderen gebeurt dan wanneer het in een niet openbare ruimte plaatsvindt waar slechts een enkeling er getuige van is geweest.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het naaktlopen op straat valt onder art.239 en geldt als aanstootgevend gedrag en valt onder 'schennis van de eerbaarheid'.
amc