Inschrijving huurpunten regio huren starten

Het zou eigenlijk basis-kennis moeten zijn, maar dat is helaas bij mij niet het geval. Als je je wilt inschrijven om te starten met het sparen van huurpunten, waar kun je dit dan het beste doen? Is het regio-gebonden? Kan ik bijv. als ik in zuid-holland sta ingeschreven deze punten gebruiken als ik plotseling van plan ben in drenthe te gaan huren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

zo plotseling zal het niet gaan ben ik bang (via de woningbouw)

ten eerst duurt het jaren voor je in aanmerking komt voor een woning (urgentie even niet meegeteld) en ten 2e zou je economisch afhankelijk moeten zijn van een gemeente.

ik sta bv ingeschreven via de gemeente apeldoorn, maar ik kan ook in deventer en zutphen wonen met diezelfde punten en inschrijving. werk ik in deventer zal ik hiermee economisch gebonden zijn en hier minder punten voor hoeven sparen om in deventer te huren.

maar per gemeente is dat verschillend. zou jij spontaan willen verhuizen (dan hoop ik dat je geduld hebt) zou jij je in moeten schrijven in een gemeente van Drenthe. je moet erg lang sparen met je punten als je niet economisch gebonden bent.

elke gemeente heeft weer een eigen regeling, en iet allemaal werken ze samen met een andere gemeente.

hoe het in zijn werk gaat met de puntentelling zou je op de site van de betreffende gemeente moeten bekijken.

ook is er nog de optie om particulier te huren, dit gaat vlotter maar het is ook duurder en je recht op huurtoeslag vervalt (mocht je hiervoor in aanmerking komen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is huurcooperatie gebonden, als er 2 woningstichtingen zijn in een stad/regio moet/kun je je bij beide inschrijven. Bij elk afzonderlijk bouw je punten op. Als je van plan bent naar een andere regio te verhuizen moet je je daar opnieuw inschrijven. Hoeveel startpunten je krijgt kan bij elke woningstichting anders zijn. Er zijn er die punten geven voor werk/familie/urgentie, er zijn er ook die het niet doen, omdat anders de "normaal" ingeschrevenen niet aan bod komen.

Er zijn woningstichtingen die loten en er zijn er die toewijzen, ligt ook an de vraag en aanbod en je inkomen. Vaak moet je om in aanmerking te komen voor bepaalde huurwoningen een minimum inkomen hebben (en soms ook een maximum) om voor die woningen in aanmerking te komen.