Waar moet iemand allemaal op letten in zake zaaddonorschap?

Een vriendin heeft me gevraagd om donor te worden zodat zij met haar vriendin samen een kind kunnen krijgen. Waar moet ik allemaal rekening mee houden? Heeft iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ik kan je adviseren kontakt te zoeken met een notaris of een gerechtswinkel, de eerste afspraak is meestal gratis en ze kunnen je snel van advies voorzien.

Want wat zou er fout kunnen gaan of waarover moet je iets beschrijven?
- heeft het kind later recht op jouw erfenis?
- waar gaat het kind naartoe als beide ouders overlijden?
- wie zorgt financieel voor het kind als beide ouders overlijden?
- als het kind grote schulden maakt voor deze 18 jaar is en de schuldeiser kan niets weghalen bij de ouders, waar komen ze dan naartoe?

Zo zijn er vast meer zaken, dus ik zou het zeker (laten) uitzoeken.
Daarnaast kun je het uiteraard ook als een eer beschouwen dat ze jou ervoor uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ga eerst na of alles in je zegt dat je dat echt wil en kunt... en niet alleen jij, maar ook die andere twee... Het is niet niets, want er zijn veel meer factoren dan je zo aan zou denken...

Maak een goed contract... Sprokkel op het net elementen bij elkaar die tot een goede overeenstemming leiden... Dus dan maak je kennis wat er zoal in moet komen... Maar dek je in, en voor alle partijen, niet te vergeten de kleine waar het over gaat... En teken het contract met zijn drieën... En voldraag het ten ene male...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pikkebaas (leuke nick in dit geval);

Ik zou er aandacht aan besteden dat alle zaken rond ouder- en voogdijschap goed geregeld zijn. En als je die dingen toch laat vastleggen sluit dan meteen een goed testament af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zal het met jou doen als je weet dat je vader bent geworden en er niet mee om mag of kan gaan.

Eerst moeten jullie samen uitmaken of ze jou als vader erkennen of blijf je anoniem.

Zij voeden het kind op en als ze uit elkaar gaan hoe lossen ze dit op.

Ben je alleen donor en daarna is het contact over.

Krijg je een omgangsregeling.

Zullen ze het kind het vertellen en als je geen omgangsregeling hebt en het kind wil je toch leren kennen terwijl jij ondertussen een gezin hebt.

Betrekken ze jou bij de zwangerschap en bevalling.

Zijn er erfelijke faktoren in jou familie. Die ze behoren te weten

Dit zijn de eerste vragen voordat je er aan zal beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wat moet je dan eigenlijk contractueel nog vastleggen, geen alimentie, geen erkenning. Je kan het ook zo bekijken dat je toevallig met haar (iemand naar bed bent geweest) en ze zwanger is geworden. (alleen nu als zaaddonor). Hoeveel vrouwen raken er tegenwoordig niet zwanger van een man maar willen er uiteindelijk niets mee te maken hebben en houden het kind. Het enige wat je dan nog kan bezighouden is als hun allebei komen te overlijden naar wie het kind dan naar toe gaat. Ik denk dat de moeder het dan vast moet leggen ergens op papier als er iets zal gebeuren met hun allebei wie het kind dan toch ooit op latere leeftijd zal inlichten.
Een kind heeft het recht te weten wie zijn biologische ouders zijn en als je geen verantwoording voor het kind wilt hebben nu of later dan is het wellicht verstandig dit goed uit te zoeken via een advocaat of notaris.
Ook als je wel betrokken wilt zijn en/of een deel van de verantwoording dragen lijkt mij dat verstandig, zodat je allemaal precies weet wie welke verantwoording heeft/kan krijgen.
In andere situaties bijv echtscheiding is het vaak al moeilijk genoeg alles goed te regelen.
En zijn er wettelijke bepalingen waar je niet onderuit komt.
Het lijkt mij in dit geval nog belangrijker om te weten hoe je alles kunt regelen en om goede afspraken te maken.