Waarom bestaat er medicinale wiet in Nederland terwijl het gebruik van "gewone" wiet tegelijkertijd wordt gedoogd?

Je kan bij de dokter vragen om medicinale wiet, maar tegelijkertijd wordt het gedoogd en kan je het in elke coffeeshop kopen. Je zou denken dat je gewone "straat"-wiet bij de coffeeshop kan halen en dat kan gebruiken als medicinale wiet? Aangezien het toch wordt gedoogd...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

In gewone thuisgekweekte wiet zitten toegevoegde voedingsstoffen, en in elke kwekerij wordt anders omgegaan met deze stoffen, en wordt ook op een andere manier met de planten omgegaan.
Dit zou dus oncontroleerbaar zijn, want iedereen doet het op zijn eigen wijze, met zijn eigen middelen.

Als de gemeente zelf kweekt, wordt het dus controleerbaar gekweekt, men weet wat er in zit en wat de kwaliteit is. Het is zeker niet te vergelijken met "straatwiet" zoals jij het noemt.

In medicinale cannabis zitten meerdere werkzame stoffen - waaronder dronabinol (THC) en cannabidiol (CBD). De drie variëteiten medicinale cannabis die er nu zijn - Bedrocan, Bedrobinol en Bediol (granulaat) - bevatten verschillende gehaltes aan werkzame stoffen. Het kan per patiënt verschillen welke soort het best bevalt. Als de ene variëteit niet bevalt, kan de patiënt een andere variant proberen. De dosis moet dan wel opnieuw langzaam opgebouwd worden.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/Aandoeningen/Thema_s/Medicinale_cannabis.aspx?mId=10702&rId=41

Het Bureau Medicinale Cannabis (BMC) is de enige organisatie die medicinale cannabis mag inkopen en leveren aan apotheken. Het BMC controleert de kwaliteit van de medicinale cannabis. Medicinale cannabis van het BMC wordt op zeer zorgvuldige wijze gekweekt door een professioneel bedrijf. Het wordt geteeld volgens geldende EU-richtlijnen voor plantaardige geneesmiddelen.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-medicinale-cannabis-en-wanneer-kom-ik-ervoor-in-aanmerking.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Medicinale wiet wordt gekweekt onder toezicht van de overheid.

Op welke zolderkamer de wiet wordt gekweekt welke je in de coffeeshop koopt, is nog maar afwachten...

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees hier wat meer informatie:

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/Aandoeningen/Thema_s/Medicinale_cannabis.aspx?mId=10702&rId=41
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou mogelijk zijn. Probleem met wiet uit coffeeshops is dat deze sterk kan wisselen in sterkte. Medicinale wiet is van een constante kwaliteit. Met medicatie is het belangrijk dat je deze volgens voorschrift gebruikt. Voorgeschreven hoeveelheid en frequentie.

Verder zal je medicinale wiet vergoed krijgen door de zorgverzekering. Als je je wiet in de coffeeshop haalt zal dit niet zo snel gebeuren. Wiet uit coffeeshops is namelijk wel gedoogd, maar niet legaal. Medicinale wiet op doktersvoorschrift is dit wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wiet die in koffieshops mag worden verkocht, moet noodgedwongen worden ingekocht uit het criminele circuit. Het is moeilijk exact na te gaan wat de oorsprong en kwaliteit ervan is.

De wiet die aan apothekers wordt geleverd is afkomstig van het Californische bedrijf Bedrocan en wordt onder gecontroleerde omstandigheden gekweekt, voor het verpakken wordt de oogst getest op aanwezigheid van zware metale, resten pesticiden en de sterkte ervan, en na verpakking wordt het product bestraald om alle eventuele schimmels of ziektekiemen te doden. Vroeger werd deze wiet ingevoerd vanuit de VS, maar het zou best kunnen dat de Nederlandse afdeling van dat bedrijf tegenwoordig zelf produceert.