mag een ouder zichzelf tot bewindvoerder noemen?

Mijn man heeft een geestelijk gehandicapte zoon bij die bij zijn ex woont,deze wordt 18 en vanaf 18 jaar is de kinderalimentatie in principe een overeenkomst tussen ouder en kind,zijn zoon is niet in staat zelf zijn geld te beheren en dus heeft de ex van mijn man gezegd dat zij de bewindvoerder wordt,kan dit zonder uitspraak van het kantongerecht en hoe krijgt mijn man inzage in de financien ,zijn voorkeur gaat uit naar een onafhankelijk bewindvoerder omdat hij bang is dat er zo geen openheid komt over de financiele situatie,dit ook omdat in het verleden gebleken is dat de kinderalimentetie niet aan de kinderen werd besteed ,zijn zoon staat ingeschreven voor aangepast werk en heeft voor zover wij weten nu nog geen eigen inkomen en hij kan ook geen studie volgen,hij gaat wel stages lopen
Graag antwoorden in gewone hollandse taal en geen moeilijk juridische stukken

Toegevoegd na 2 uur:
Iees net op internet dat een familielid ook een vergoeding krijgt voor het uitvoeren van de bewindvoering.
Klopt dit ,dat zou wel een beetje krom zijn dat is ruim 500 euro per jaar,vele malen goedkoper dan een professioneel maar toch geld verdienen aan je eigen kind.........kan daar vanaf gezien worden of is dit ook wettelijk vastgesteld

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Het beste antwoord

In deze situatie is beschermingsbewind mogelijk. Dat kan alleen via de kantonrechter; er is geen andere route. De wet geeft een hele rij mogelijkheden over wie bewindvoerder kan zijn: met name worden bloedverwanten genoemd, dus onder andere vader en moeder maar ook anderen zoals broer of zus.
De spullen/geld/ eventueel onroerend goed komt onder beheer van de bewindvoerder en die kan er alleen over beschikken samen met de gehandicapte zoon. Wil die iets niet, dan kan de kantonrechter beslissen.
Anders gezegd, de bewindvoerder is aan handen en voeten gebonden aan de regels en kan bijvoorbeeld niet het geld zomaar opmaken of wat dan ook, hij moet namelijk jaarlijks aantonen wat hij financieel gedaan heeft. Dus rekening en verantwoording afleggen, elk jaar. Bij het begin moert hij al gelijk een lijst maken van bezittingen en inkomen etc. van de zoon. Knoeien is er dus niet bij.
Het zou misschien een idee zijn als uw man bewindvoerder zou worden over zijn zoon. Het is ook mogelijk een professional in te huren of een organisatie, maar dat kost klauwen met geld en de afstand tot de zoon wordt lang, dus gaat alles extra traag.
Ik zou adviseren eens langs het juridisch loket te gaan. Dan krijgt u uitleg hoe het aan te pakken is, via wie dat allemaal gaat. Er komt namelijk ook een onderzoekje naar de geestelijke/lichamelijke vermogens van de zoon. Je kan niet zomaar iemand onder bewind stellen, het is best een zware regeling.
In elk geval kan niemand zich zich zomaar bewindvoerder noemen.
Wel even een waarschuwing: kijk wel uit dat niemand een volmacht van de zoon aftroggelt, want dan zijn de rapen tamelijk gaar.
Ga gelijk naar dat juridisch loket: zodra de zoon 18 is dreigt die volmacht en dat moet je voorkomen.

Toegevoegd na 4 uur:
Er kan, maar hoeft niet, een vergoeding worden toegewezen door de kantonrechter. BW 1 art 447. Zonder een specifieke beslissing van de rechter, daar kan je dus om vragen, is de beloning 5 procent van de netto opbrengst van het onder bewind staande vermogen. Heeft de zoon dus geen vermogen, dan is de vergoeding nul en van zijn eventuele inkomen zal ook weinig overblijven elke maand. Het is dus zinnig bij een aanvrage tot bewindstelling te verzoeken geen enkele vergoeding toe te wijzen. In veel gevallen komt die vergoeding er ook niet. Maar juist bij de professionele organisaties willen ze dat heel graag hebben en zeker als het een vermogend persoon is, als je me vat. Kortom, meestal valt het allemaal wel mee maar de rechter neemt de beslissing
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Bewindvoering en andere vormen van beperking van de handelingsbevoegdheid gebeuren via de rechter. Ik sluit me aan bij het eerste antwoord. Daarnaast heb ik nog een aantal tips: kijk eens op www.rechtspraak.nl, daar staat informatie over bewindvoering. Daarnaast is het kantoor Vos&Verkerk gespecialiseerd in bewindvoering, op hun website staat vast ook informatie. Ook heeft de notariële bond informatieboekjes uitgegeven over bewindvoering.
Je kan ter voorbereiding aan het juridisch loket deze sites raadpleging of bij een notaris in jouw buurt het boekje vragen, dan wel op hun site informeren (Meestal hebben notarissen een link op de webpagina staan). Dan kom je al wat geïnformeerd bij het juridisch loket.
Tegen de volmacht bestaan overigens wel wettelijke beschermingsbepalingen, maar deze situatie moet je inderdaad voor zijn.
Heel veel succes!