Mag een agent een snelheidsmeter buiten diensttijd gebruiken?

Ik weet van een (misselijkmakende) agent dat hij weleens bij zijn ouders achter in de tuin met een snelheidsmeter terwijl hij buiten dienst is.
Mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker mag hij die gebruiken.
Je weet toch niet wat hij verder met die gegevens doet? Ik zou zo'n agent wel bij mij in de straat willen hoor.

Het beste antwoord

Van een politieagent(e) wordt gezegd en verwacht dat hij/zij 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar deze functie vervuld.
Dus ook in zijn/haar vrije tijd blijven ze politieagent.

Dat is vervelend als zo'n figuur er dus in zijn vrije tijd er een hobby van maakt om snelheidsmetingen te gaan doen als een soort BOA
(buitengewoon opsporingsambtenaar) en de hierbij geconstateerde overtredingen daadwerkelijk aanbrengt door te verbaliseren.

Dat is echter niet strafbaar. Je zou alleen kunnen stellen dat ook de politieagent zich te houden heeft aan de maximale arbeidstijden en minimum rusttijden, die gelden ook voor hen.
Als hij buiten diensttijd deze praktijken uitvoert dan kun je hooguit naar hem roepen dat ie moet gaan slapen. Of ie daar gehoor aan zal geven is een tweede.

Natuurlijk kun je wel, en dat zou ik zeker doen, zijn groepschef informeren over dit 'buiten dienst' gedrag met verwijzing naar de regeling arbeidstijdenwet.

Als burger hoef je niet alles goed te vinden en ook politieagenten zijn op zekere momenten gewoon burger!
Anders wordt het echt een politiestaat hier en dat wil niemand.

Intern zal de betrokken agent dan wel enige verantwoording moeten afleggen.
Of hij zijn hobby dan daarna zal staken moet dan blijken.

Aan de andere kant heeft de politieagent wel de plicht om altijd alert te zijn en te handelen als de omstandigheden daarom vragen. Dat gaat buiten iedere arbeidsregeling om maar daar is niets op tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
een politieagent is algemeen opsporingsambtenaar en nooit boa. wie zegt trouwen dat hij daar in zijn vrije tijd staat en dat hij niet in dienst is?

Andere antwoorden (3)

Een politieagent is 24/7 bevoegd om op te treden, om als agent te handelen. Het antwoord is dus ja.

Waarom vind je dit trouwens misselijkmakend? Kennelijk is deze agent heel begaan met de maatschappij en pakt hij ook buiten diensttijd problemen aan. Er wordt op dat punt kennelijk te hard gereden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies: +
Iemand van zijn (haar) fiets afrijden, omdat ie te hard door
de straat scheurt is blijkbaar niet zo erg..........
Sterker nog.
Ook hij is verplicht een snelheidsmeter http://us.123rf.com/400wm/400/400/tootles/tootles0608/tootles060800023/509563-lezing-snelheidsmeter-100-km--h.jpg
te gebruiken, net als jij. (http://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/techniek/snelheidsmeter.html)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oooo :)
Maar om nou een - te geven op een correct antwoord.....
Blijkbaar heeft die (misselijkmakende) agent in de gaten dat er in de buurt van zijn ouders (misselijkmakende) personen rijden die met grote (misselijkmakende) regelmaat en een (misselijkmakende) hoge snelheid door de buurt rijden van zijn ouders.

En ja dan mag dat (misselijkmakende) agentje met (misselijkmakend) opsporingsapparatuur vanaf (misselijkmakend) priveterrein de (misselijkmakende) snelheden controleren en zonodig een (misselijkmakend) proces-verbaal opmaken voor een te hoge (misselijkmakende) snelheid.

Dit zal niet gebeuren zonder toestemming van de korpsbeheerder daar deze op de hoogte (dient te zijn) is van het apparatuur wat gebruikt wordt en waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Alleen al vanwege deze misselijkmakende hoeveelheid misselijkmakende woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar vind er toch iemand dat hij gerechtigd is om te hard te rijden en deelt als een echte minnaar een min uit. Als de vraagsteller zich aan de snelheid houdt heeft hij ook geen last van de agent die snelheid controleert, en dat is een persoonlijke ervaring, als ik te hard rijd krijg ik ook last met die mensen die niets anders doen dan hun werk, rij ik niet te snel is de controlerende agent zelfs genegen om zijn hand op te steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien komt de min omdat je geen bron geeft en mij is niet duidelijk of je buiten werktijd in de tuin van je ouders echt wel mag rondlopen met zo'n apparaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ook moeilijk gaan als nergens beschreven staat dat het verboden is en in Nederland is toch nog steeds de regel dat als iets niet verboden is het mag, sterker nog, zo zijn er dingen die verboden zijn maar toch mogen (bv wiet).