Is dumpert niet in overtreding door hun logo op YT filmpjes te zetten?

Dit vraag ik mij nu al een tijdje af. De filmpjes van Dumpert zijn gewoon rips van youtube, vimeo etc die 9 van de 10x niet door de eigenaren zijn geupload, vervolgens gooit dumpert hun watermark er op, is dit wel legaal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onder het 'fair use'-reglement mogen video's wel worden gebruikt en verspreid. Ook als er copyright op zit. De eigenaar van de video kan wel bezwaar aantekenen en zal dit alleen doen als er een zakelijk belang bij zit (zoals tv-programma's, muziekartiesten).

Antwoorden (3)

Door enkel al de youtubevideo's op hun site te zetten (en dus niet embedden) zonder de toestemming van de auteursgerechtigde maakt dumpert al inbreuk op het auteursrecht, het plakken van hun logo is dan nog niet eens het ergste.

Toegevoegd na 7 minuten:
https://www.charlotteslaw.nl/2015/06/mogen-websites-groot-worden-met-auteursrecht-content-van-anderen/

"Dumpert zet content op eigen sites en geeft geen credit Wat Dumpert doet is content van anderen downloaden en weer uploaden op hun eigen servers. Als je echt de grote gelukkige bent waar ze een foto of filmpje van gebruiken, zetten ze er nog hun eigen logo op ook. Alsof ze het zelf gemaakt hebben. Tsja jongens, dat mag dus niet. Auteursrecht en persoonlijkheidsrechten De maker heeft het auteursrecht op een tekst, foto, filmpje of waar het dan ook om gaat. Alles wat maar enigszins creatief is, is door het auteursrecht beschermd. Die drempel ligt vrij laag. Als je eenmaal het auteursrecht hebt, mag je als maker en auteursrechthebbende van dat werk, bepalen wie er wat met dat werk mag doen. Dat gaat om openbaar maken (publiceren) en verveelvoudigen (kopiëren en bewerken). Wat Dumpert vaak doet is zowel openbaar maken als verveelvoudigen, zonder toestemming van de maker. Daar plaatsen ze meestal niet eens de naam van de maker bij. Dat is fout nummer twee. Makers hebben namelijk persoonlijkheidsrechten. Dat is bijvoorbeeld het recht dat de naam van de maker bij het werk vermeld wordt, dat een ander er niet zijn eigen naam onder mag zetten en het recht zich te verzetten tegen bewerkingen en verminkingen. Dumpert ticks all the boxes. Dat ze nog niet failliet zijn is bijna een raadsel. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/2015/06/mogen-websites-groot-worden-met-auteursrecht-content-van-anderen/ "
© Charlotte's Law

Toegevoegd na 1 week:
En op je hoofdvraag. Ja het ongeautoriseerd bewerken van iemand anders werk en daarna verspreiden is niet toegestaan.

In realiteit hebben echter weinig mensen zin om een site als dumpert juridisch te gaan bevechten (als ze het al als onrechtvaardig zien). Sommige filmpjes zijn door gebruikers zelf gemaakt en geüploadt en veel filmpjes zijn van buitenlandse sites. Veel anderen zullen ook nog trots zijn dat hun filmpje gedeeld wordt.

Maar als iemand zijn YT-filmpje op dumpert ziet en er een zaak van zou maken zou een rechter deze de klagende partij waarschijnlijk in het gelijk stellen. Een logootje plakken maakt het dan niet het werk van Dumpert.nl
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, Dumpert is met het plaatsen van dat soort filmpjes in overtreding.

Als oud-beheerder van een redelijk groot forum weet ik uit ervaring dat het plaatsen van foto's/filmpjes op jouw site door gebruikers niets uit maakt voor de auteursrechten etc. Jij als eigenaar van de site/forum/etc. bent verantwoordelijk voor wat er geplaatst wordt inzake auteurs-/eigendomsrechten. Kun je nog zo'n leuke AV opstellen, je blijft aansprakelijk.

En als (semi)professioneel fotograaf loop ik regelmatig tegen de andere kant aan, sites die mijn foto's zonder toestemming gebruiken. Daarvan verschuilen eigenaren zich regelmatig achter de gebruikers van die site en hun AV maar daar maakt de rechter echt korte metten mee (zie bv. de aflevering van De Rijdende Rechter over een mevrouw die op haar website een foto van iemand anders had geplaatst en zich verschuilde achter dat die van een ansichtkaart was gehaald).

Dat Dumpert daar wel mee weg komt ligt waarschijnlijk meer aan de rechtmatige eigenaren die of het wel leuk vinden dat hun filmpje op Dumpert verschijnt of men heeft er geen zin in om actie te ondernemen. En je hebt best kans dat Dumpert een contract met verschillende sites heeft over het gebruiken van content. Overigens bestaat de content ook voor een groot deel uit filmpjes die door de makers zelf worden geüpload.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is juridisch zeer slim om het logo te plaatsen op een filmpje van een ander, want hierdoor bewerk je de filmpjes en heb je een eigen sausje over gegoten. Wel moet dumpert of andere doorgeef luiken wel veel andere wijzigingen aan brengen op de filmpjes om deze zodanig te wijzigingen, dat dumpert de eigenaar wordt van een nieuw product.

Dus als het simpel weg plaatsen van een stempel is, dan mag de gebruiker er vanuit gaan dan dumpert de eigenaar is en de auteursrechten en de publicatie rechten heeft afgekocht. Mocht dumpert deze rechten niet vooraf hebben afgekocht omdat onduidelijk was wel de auteurrechten hadden, dan mag de persoon die deze rechten heeft een redelijk bedrag vragen van dumpert achteraf. Dumpert heeft in deze evenveel rechten en plichten als een tv zender of als een krant.

Om deze reden is dumpert niet in rechtstreekse overtreding, maar zit wel in grijze gebied. En het is aan de rechter om hier een oordeel en uitspraak over te doen. Vooral omdat denk dat dumpert niet alle auteursrechten heeft afgekocht of kan afkopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het is juridisch zeer slim om het logo te plaatsen op een filmpje van een ander, want hierdoor bewerk je de filmpjes en heb je een eigen sausje over gegoten. Wel moet..." Wat een onzin. Zelfs als je het beeld helemaal zou editen (knippen/plakken kleuren, ander beeld bijvoegen) dan nog schend je het auteursrecht. Een simpel logo plakken is wel het laatste dat je kan zien als "nieuw werk, sterker nog het is zelfs nog een extra overtreding op auteursrecht, namelijk aanpassing zonder overeenstemming". "Dus als het simpel weg plaatsen van een stempel is, dan mag de gebruiker er vanuit gaan dan dumpert de eigenaar is en de auteursrechten en de publicatie rechten heeft afgekocht" Geloof je het zelf? Dumpert betaalt echt geen stuiver.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geloof echt niet dat Dumpert een stuiver betaalt aan auteursrechten. Wat wel zo iets dat je onder de auteursrechten kunt komen als je van delen van een auteursrechtelijk werk een eigen werk maakt. Waar de grens ligt daar doet de rechter uitspraken over en kunnen wij van mening verschillen. Voor het gebruik van auteursrechtelijk werk voor je eigen werken heb je in sommige gevallen overeenstemming over nodig, maar soms ook niet. Ik vind het jammer dat wij hierover van mening verschillen. Maar ik ga niet bronnen komen om mijn punt te maken. Mijn antwoord is gebaseerd op ervaring en interpretatie van soortelijke regels wat wel en niet mag om onder auteursrecht uit te komen of iets auteursrechten vrij te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alles wat je zegt is onwaar en is onjuiste interpretatie, dat weet ik uit ervaring. Ik ga niet met bronnen komen om mijn punt kracht bij te zetten. Zo dat is gek hè? Zo werkt het natuurlijk niet. Of je hebt een punt en wil dat maken en haalt alles erbij om dat te bewijzen of het is principieel onzinnig om er een reactie aan te wijden. Het wordt dan namelijk een "jouw-woord-tegen-het-mijne-discussie" en dan beweer ik dat ik jurist ben in auteursrechten. En dan beweer jij dat je een rechter bent die deze zaken vaak behandelt. Je ziet dat dat geen zin heeft. Ik zeg dat jij een onjuiste voorstelling hebt van de zaak, wat in dit geval nogal problematisch is omdat het overnemen van de voorstelling van zaken door anderen kan resulteren in een strafrechtelijke of civielrechtelijke zaak.

Dus ik zal de opzet geven, ik kom met een bron die jouw standpunt ongeldig laat blijken. Daar ben je het dan mee eens, OF je komt met een andere bron of vindt de uitzondering in de wetten beschreven in de bron. Je niet verweren met een betere bron/wetsartikel is natuurlijk geen optie. Zo kan iedereen hier wel wat beweren (en dat wordt dan ook volop gedaan). En dan is er geen verschil te onwaren tussen onwaarheden en feiten. "Het is juridisch zeer slim om het logo te plaatsen op een filmpje van een ander, want hierdoor bewerk je de filmpjes en heb je een eigen sausje over gegoten."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
--Vervolg meer dan 2500 tekens--
(Goed gaan we weer :D.)
Het plaatsen van enkel een logo is verre maar dan ook verre van wat mag onder auteursrecht, om het dan als nieuw en origineel werk te bestempelen. Enige wat mag is citeren, maar dat mag enkel onder bijzondere omstandigheden en voor bepaalde doeleinden:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/beeldcitaat/
Bijvoorbeeld in een krant een screenshot van een filmpje laten zien wat populair is en welke voor bepaalde media-aandacht zorgt. Misschien een paar tellen van het werk in een journaal. Maar veel erger, dat heeft niets met de vraag te maken die gaat over het geheel en onveranderd (op het lachwekkende logo na) heruploaden van materiaal. "Voor het gebruik van auteursrechtelijk werk voor je eigen werken heb je in sommige gevallen overeenstemming over nodig, maar soms ook niet."
Ja, het kan zijn dat een video onder bijvoorbeeld een CC-licentie is uitgebracht waarbij expliciet is geuit dat veranderen mag. In de regel mag je auteursrechterlijk werk niet veranderen.Als je zulke uitzonderingen bedoelt moet je dat ook even expliciet melden. https://www.auteursrecht.nl/ik-wil-jouw-werk-gebruiken/Bewerken-vertalen-verfilmen "Wat wel zo iets dat je onder de auteursrechten kunt komen als je van delen van een auteursrechtelijk werk een eigen werk maakt." Nou dat is of niet waar of je mag het in de reactie hieronder met links en wetsartikelen omkleed aantonen.