Hoe zit het met de eigen bijdragen ingevolge het Bijdragebesluit Zorg?

Ingevolge de ministeriële Bijdrageregeling Zorg AWBZ, kortweg Bijdragebesluit Zorg, is de eigen bijdrage voor gepensioneerden bijna 2 keer zo hoog als voor niet-gepensioneerden. Aanpassing kan men aanvragen als het jaarinkomen meer dan 2500 euro is gedaald. Bedoelt men het bruto of het netto inkomen? Stel als men het bruto inkomen bedoelt. En iemands inkomen daalt met 2000 euro. Dan komt die niet in aanmerking voor aanpassing. Ik kan mij echter niet voorstellen, dat het netto inkomen dan niet is gedaald. Ondanks belastingvoordelen, het niet meer hoeven te betalen van premie AOW, enz. Hoe zit dat?

9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Allereerst:
de discussie aangaan met het CAK over netto inkomen is zinloos. Ze zullen uw verzoek om peiljaarverlegging afserveren als die van een dilettant. Ook het spreken over lagere belasting (geen AOW-premie meer te betalen) is zinloos. De Eigen Bijdrage is immers gebaseerd op het Inkomen, niet op de te betalen belasting.

Informatie CAK:
Verwacht u dat uw bijdrageplichtig inkomen (en/of dat van uw partner) dit jaar minstens € 2.500,- lager zal zijn dan twee jaar geleden? Dan kunnen wij uw maximale periodebijdrage aanpassen. Wij berekenen uw maximale periodebijdrage voor 2014 dan opnieuw met uw verwachte inkomen en vermogen over 2014.

Het bijdrageplichtig inkomen bestaat uit uw verzamelinkomen plus een deel van uw vermogen. Wij gebruiken hiervoor altijd uw inkomen en vermogen van twee jaar geleden. Het verzamelinkomen is het totaal van uw inkomen uit de drie ‘boxen’:

-----------------------------------------------------------------
Vervolgens mag u zelf gaan rekenen. Dat moet volgens het CAK zo (berekening zonder vermogen):
1.Bereken uw totale verwachte BRUTO (.......) jaarinkomen voor 2014, inclusief vakantiegeld (meestal 8% van uw jaarinkomen).
2.Trek hier het bijdrageplichtig inkomen over 2012 van af. Dit bedrag staat op het rekenschema bij uw beschikking.

Direct al een vrachtschip vol onduidelijkheid. Want er kan natuurlijk verschil bestaan tussen bruto jaarinkomen, bijdrageplichtig inkomen, verzamelinkomen box 123.

* Bruto jaarinkomen is het inkomen volgens de jaaropgaven.
* Bijdrageplichtig inkomen is het verzamelinkomen box123. Sinds 2013 wordt er nog eens 8% extra box 3 inkomen (voordeel uit sparen en beleggen) bij opgeteld (i.p.v. 4% te nemen van de grondslag uit sparen en beleggen wordt dat dus 12%).
* Verzamelinkomen box 123: het laatste cijfer in het overzicht van de belastingaangifte. Meestal het bruto jaarinkomen minus aftrekposten + evtl. verzamelinkomen uit sparen en beleggen box 3.

Nog zo'n onduidelijkheid. Als er vermogen Box 3 is moet de Voorlopige Aanslag 2014 worden meegestuurd (of afschriften betaal- en spaarrekeningen d.d. 1 januari 2014)
Stel ik stuur mijn voorlopige aanslag 2014 in met daarin opgenomen hypotheekrenteaftrek en evtl. andere aftrekposten zoals ziektekosten en giften. Met als gevolg een (veel) lager verzamelinkomen box 1 dan uitgaan van het bruto jaarinkomen. N.B: Een goede methode echter om het verzamelinkomen te 'drukken' en de peiljaarverlegging te realiseren.

(lees verder onder reacties)
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Ik raad u aan om het formulier aanpassing Eigen Bijdrage in te vullen (zie bron 3). U kunt, als u die niet heeft, nog verzoeken om een voorlopige aanslag 2014 als u de € 2500 niet 'haalt'. De invulling moet met door u geschatte cijfers (....) Een voorlopige aanslag kan de werkelijkheid benaderen, maar zijn geen harde cijfers. U wordt er ook niet op afgerekend als na het belastingjaar zou blijken dat de ingevulde gegevens wat afwijken. Als het CAK de peiljaarverlegging heeft goedgekeurd, zal de dienst hier niet meer op terugkomen als onverhoopt zou blijken dat de € 2500 niet 'gehaald' wordt. N.B: u kunt nog tot 1 april 2015 nadenken over uw verzoek tot peiljaarverlegging 2014. Niet voor niets is hier gekozen voor de datum dat een aangifte zonder uitstel ingediend moet worden.
corzijlstra
9 jaar geleden
Die 2500 euro, is dat nou bruto of netto? Verder vind ik het allemaal erg ingewikkeld. Het behoort toch te gaan om het netto inkomen? Als men de eigen bijdrage uitsluitend af laat hangen van het netto inkomen, dan wordt het veel eenvoudiger. Dan hoeven er ook geen formulieren meer ingevuld worden, want de gegevens zijn bekend bij de Belastingdienst en CAK. Waarom moet het allemaal zo moeilijk als het ook eenvoudig kan?
fisbel
9 jaar geleden
Als u mijn antwoord goed leest, hoeft u de vraag naar bruto / netto niet te stellen. Als u toch een1-regelig antwoord wilt: u gaat uit van uw verzamelinkomen zoals vermeld in de belastingaangifte (laatste cijfer in het overzicht) De discussie over bruto / netto inkomen is al in een eerdere vraag van u uitgebreid aan de orde geweest. (met een flinke bijdrage van Lies12) Dat de Eigen Bijdrage met gelijk inkomen voor een AOW-er zoveel hoger uitpakt is niet het gevolg van te betalen belasting o.i.d., maar een verschil in berekening. Met name de hoogte van het vrijgesteld bedrag pakt ongunstig uit voor een AOW-er, zo heb ik betoogd. (vrijgesteld bedrag is beduidend lager voor een AOW-er)
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/overheid-bijdrage-zorg-verblijf-gepensioneerden.533323 U kunt als Donquichot tegen de windmolens van de overheid en de politiek vechten, maar dit gevecht is zinloos. U kunt het in principe eenvoudig houden: u gaat uit van het bruto inkomen. Dan kan het nooit tegenvallen. En wat betreft al die regelingen: Ik heb hier regelmatig discussie over met een goede kennis van me: een rasechte VVD-er met overigens het hart op de goede plek. Die zegt: afschaffen al die regelingen, toeslagen. Mensen moeten zelf leren hun broek op te houden en de goede keuzes te maken. Dan is er niets aan de hand.
Hij heeft overigens wel zorgtoeslag (en hypotheekrenteaftrek)