Als beide ouders overlijden, aan wie worden de kinderen dan toegewezen?

Mijn ouders zijn op leeftijd en niet meer fysiek capabel om voor onze kinderen te zorgen, mijn man zijn ouders zijn overleden. Ik heb geen broers of zussen, mijn man heeft enkel een half broer.
Aan wie zouden onze kinderen dan worden toegewezen ALS wij geen voogd aan zouden wijzen bij overlijden van beide van ons?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Bij overlijden van beide ouders met het ouderlijk gezag over hun kinderen, zonder dat er een testamentair voogd is benoemd, benoemt de rechtbank een voogd over deze kinderen. De voorlopige voogdij zal door de rechtbank altijd aan Bureau Jeugdzorg of het Nidos worden toegewezen.
Dat betekent dat, indien over kinderen waarvoor wettelijk niets geregeld is, de rechtbank de beslissing neemt. De rechtbank zal zich goed laten voorlichten over de mogelijke voogden, voordat ze een beslissing kan nemen. De Raad voor de Kinderbescherming voert dan onderzoek uit, daarbij wordt in veel gevallen ook gekeken naar familieleden van het kind en hun (on)mogelijkheden. Het is niet zo dat een kind altijd bij familie terecht zal komen. Er zijn kinderen die onder voogdij van Bureau Jeugdzorg komen te staan en in een pleeggezin geplaatst worden.

Nog even het volgende om misverstanden te voorkomen:
ter voorkoming dat een rechtbank beslist over het voogdijschap, kun je zelf een testamentair voogd aanwijzen. Dit betekent niet dat het kind bij deze voogd gaat wonen, maar dat deze voogd beslist waar het kind gaat wonen en eigenlijk alle beslissingen neemt die normaliter de gezagsdragende ouders nemen.
De testamentaire voogdij vangt pas aan nadat de ouder die het testament heeft gemaakt is overleden en er geen met gezag belaste ouder meer is. Deze aangewezen voogd hoeft pas ná het overlijden te beslissen of hij/zij de voogdij aanvaardt en moet dit aan de kantonrechter meedelen. Het is daarom van belang om met de eventuele voogd vooraf overleg te voeren of hij/zij inderdaad bereid is om voogd te worden.

Toegevoegd na 34 minuten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel14/Afdeling6/1/Artikel280/geldigheidsdatum_29-11-2013
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel14/Afdeling6/2/Artikel292/geldigheidsdatum_29-11-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Normaal gesproken worden deze onder de hoede genomen van bureau jeugdzorg.
Tenzij de kinderen meerderjarig zijn.
Deze zal dan proberen om de familie in te schakelen voor de voogdij.
Lukt dat niet dan worden ze door de aangewezen instantie elders onder gebracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er bijvoorbeeld bij testament een voogd is aangewezen dient deze de voogdij te aanvaarden. Als er geen voogd is aangewezen kan bureau Jeugdzorg of iemand uit de familie- of kennissenkring zich tijdelijk over de kinderen ontfermen, waarna de rechter een voogd aanwijst. Dat kan ook een instantie zijn.
Zie de link voor een veel uitgebreider toelichting.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een nuttige link.
teusvh
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Als er bijvoorbeeld bij testament een voogd is aangewezen dient deze de voogdij te aanvaarden... Ook als die mensen dat helemaal niet willen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan wordt het een toeziend voogd, je bent inderdaad niet verplicht om de kinderen te nemen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik kon het me al niet voorstellen dat je verplicht kon worden. Mensen die dat niet willen, kunnen nooit een goede voogd zijn denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wordt dat niet eerst met die mensen overlegd dan voordat ze in het testament worden gezet? Lijkt me vrij logisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs dan hoeft hij de voogdij op moment dat het ingaat,de voogdij niet te aanvaarden.
teusvh
10 jaar geleden
Excuses voor mijn onzorgvuldige formulering hierboven. Bedoeld is te zeggen dat de ' aangewezen' voogd pas voogd wordt als hij/zij dat zelf aanvaardt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@teush en de beslissing van aanvaarding is pas officieel na het overlijden van de ouder die het testamen heeft opgemaakt en hij het aan de kantonrechter heeft meegedeeld. Ik heb niet gemin-klikt.