Tot hoever reikt de privacy van mensen die een diefstal begaan t.o.v. foto's en video's tonen van deze personen in het openbaar?

In supermarkt heeft een vrouw meer dan 100 euro gestolen aan producten. Ze is hiermee aangehouden maar samen met haar 2 handlangers met de auto gevlucht. We hebben ze alle 3 op camera echter mag je deze beelden bijv. op Facebook plaatsen of foto's ophangen in de winkel. Mag dit bijv. als er niet bij staat dat deze personen verdacht zijn maar dat we deze ''getuigen'' zoeken of zijn er nog andere mogelijkheden om deze personen op te sporen? Ik zou graag willen weten welke regels en wetten hieraan gebonden zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Helaas heeft de regering de motie van de PVV nog niet omgezet in wetgeving, dat kan nog wel even duren.

Tot op heden is er nog geen wetgeving die het publiceren van verdachte door benadeelde toestaat en blijft het een schending van privacy, enkel de officier van justitie mag afbeeldingen van verdachte personen vrijgeven ter opsporing.

Een mogelijkheid om deze foto's toch te publiceren is het zogenaamde zwarte balkje voor de ogen van de verdachte, hierdoor wordt de verdachte niet meer geschonden in de privacy (echter wel te herkennen door andere en zeker door bekende van de verdachte).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet. De daders hebben hun privacy opgegeven op het moment dat ze de privacy van hun slachtoffers beschadigd hebben (in zaak van inbraak in huis). Ook bij winkeldiefstal mogen beelden getoond worden op internet.

"Burger mag beeld overvaller op internet zetten
Laatste update: 8 november 2011
AMSTERDAM - Nederlanders kunnen zonder risico op vervolging of beboeting beelden van overvallers en andere criminelen op internet zetten.

De Tweede Kamer heeft dinsdag een motie van de PVV daarover aangenomen.

De PVV stelt als voorwaarde dat degene die de beelden op internet zet ook aangifte doet bij de politie en daarbij het materiaal aanbiedt. Zo wordt misbruik volgens de partij uitgesloten.

"De pakkans van criminelen moet omhoog", vindt Kamerlid Andre Elissen. "De regering roept burgers op om actief mee te helpen, dus dan moet de overheid er ook voor zorgen dat de burger beelden van overvallers op internet kan plaatsen zonder dreigende sancties.""

http://www.nu.nl/internet/2662871/burger-mag-beeld-overvaller-internet-zetten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik maar denken dat je onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen. Aangezien er nog geen rechter aan te pas is gekomen die het schuldig of onschuldig heeft uitgesproken worden hier dus foto's gepubliceerd van mensen die (nog) onschuldig zijn. Ik vind dit een zeer onwenselijke tendens die je tegenwoordig steeds vaker ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, als uit de beelden duidelijk blijkt dat die persoon de daden begaan heeft, dan vind ik het geen bezwaar dat ze hem/haar op die manier proberen te pakken.
Maar ik ben wel met je eens dat uit de beelden dan wel 100% zeker moet zijn dat de verdachte ook daadwerkelijk de dader is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's dan makkelijk, want meestal zijn die beelden helemaal niet 100% doorslaggevend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie bepaald dat iets 100% zeker is; en niet 60%....? Juist..daarom hebben we een onafhankelijke rechterlijke macht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even een comment toe te voegen bij de discussie: de personen zijn op heterdaad met gestolen waar betrapt, hebben dit laten vallen en zijn toen met enig geweld vertrokken en weggerend.