Op grond waarvan kan een massadonor een dwangsom worden opgelegd?

Als iemand 550 donor kinderen heeft kan deze een halt worden toegeroepen. Maar op grond waarvan?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1K
SingingCoyote13
een jaar geleden
heel misschien op grond van een abnormale situatie. omdat ik vind dit niet echt normaal. heb je zelf ooit iemand gekend met meer dan 4 of 5 broers of zussen ? stel voor x 100. x100! en dan nog iets, waarvan betaald die vader al de verjaardagen van zijn nageslacht ? als je 550 kinderen hebt , en meesten geven rond 50 euro uit 550x50 euro per jaar. !! en dan reken ik nog niet eens sinterklaas of kerstmis.
tinus1969
een jaar geleden
Lees dit maar eens https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/RBDHA-stichting-donorkind-gedaagde.pdf
ronron1212
een jaar geleden
@SingingCoyoye13 hij is de donor niet de vader die de kinderen erkent of opvoed. Hij heeft het sperma geleverd. Het gaat om het probleem dat kinderen mogelijk een stiefbroer of zusster treffen. Dat is niet gewenst
erotisi
een jaar geleden
Door de gevorderde ge- en verboden kan worden voorkomen dat gedaagde zich in de
toekomst (verder) schuldig maakt aan een onrechtmatige gedraging en onrechtmatige
daad in de vorm van het misleiden over het aantal kinderen dat hij zal verwekken.
erotisi
een jaar geleden
Ten derde schendt de donor contractuele verplichtingen jegens Eva door meer dan 25
kinderen te verwekken.
125. De contractuele verhouding tussen de donor en Eva kan worden gekwalificeerd als een
algemene overeenkomst van opdracht ex art. 7:400 BW e.v. Een overeenkomst van
opdracht kan zowel gericht zijn op de bevordering van vermogensrechtelijke belangen
als die van persoonlijke belangen. De belangen kunnen zowel die van de
opdrachtgever zijn als (mede) die van de opdrachtnemer en een opdracht kan zowel
met als zonder tegenprestatie worden verricht.81
erotisi
een jaar geleden
Met zijn handelswijze schendt de donor het EVRM. De psychosociale belangen van de
donorkinderen worden beschermd door art. 8 EVRM. Het recht op een ongeschonden
privéleven omvat het recht om relaties aan te gaan en te ontwikkelen met andere
mensen en de buitenwereld,
82 fysieke en psychologische integriteit en de fysieke en
sociale identiteit van een individu.8
erotisi
een jaar geleden
Een (potentiële) benadeelde kan de schending van een recht of belang voorkomen,
beperken of beëindigen door middel van een rechterlijk verbod of bevel ex art. 3:296
BW. Op grond van dit artikel kan een ander worden veroordeeld iets na te laten of te
doen
SentWierda
een jaar geleden
@erotisi. Is dit een antwoord op de vraag?
erotisi
een jaar geleden
Nee dat is wat eventueel mogelijk is op grond van wat geëist is

Antwoorden (1)

Op basis van gevaar voor de volksgezondheid.
De regelgeving in Nederland is erop gericht dat er een maximum aan het aantal kinderen is waardoor het risico op inteelt minimaal is. Nu is dat risico veel groter, omdat er zo veel halfbroers/halfzussen met elkaar een paar zouden kunnen vormen met dit risico op afwijkingen.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Zou ik het kunnen vergelijken met het opzettelijk verspreiden van bijv corona?
crispy
een jaar geleden
nee dat is geen goede vergelijking. Het is niet een ziekte die verspreid wordt. Het is alleen een grotere kans dat iemand een partner vindt die naaste familie is, waardoor afwijkingen kunnen gaan ontstaan bij het nageslacht. Zoek maar op 'inteelt' voor verdere informatie.
Thecis
een jaar geleden
Dikke plus voor dit antwoord. Simpel en to the point.
Inteelt heeft Europa al eerder gezien. Denk maar aan de familie Hapsburg. Inteelt ging erg hard daar met alle gevolgen van dien.