Brandschade, geen verzekering. Wat nu? (zie uitleg)

Ten eerste geen zorgen, is mij niet echt overkomen. Het betreft een juridisch vraagstuk waar ik geen antwoord op kan vinden.

Situatie:
"Flat gekocht maar woon er nog niet in, geen enkele verzekering voor huis afgesloten. Er woed een brand en zowel de meubels die in het huis stonden als de meubels die besteld werden en werden opgeslagen in nabijgelegen winkelcentrum heeft schade geleden.
De nog niet afgeleverde meubels is een aanbetaling van 20% op gedaan.
Onbekend of brand opzettelijk is."

Is het niet zo dat alle schade zelf betaald moet worden ook al woon je er nog niet echt in? Oftewel heeft het invloed of je er net woont of niet m.b.t. schadevergoeding? Deze schade kan alleen worden vergoed als er een dader is gevonden zodra dit van toepassing is toch?

Ten tweede
Wat gebeurt er met de aanbetaling van 20% op de al verwoeste meubels, kun je dit nog terug krijgen?

Graag zou ik ook relevante wetten willen weten.

Bij voorbaat dank :)

Toegevoegd na 31 minuten:
Inmiddels zelf ook weer verder gespeurt en heb een aantal mooie antwoorden gekregen! Ik hoef alleen nog informatie over de aanbetaling van 20%, valt deze nog terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Antwoorden (3)

Mij lijkt: geen verzekering = zelf betalen, maakt niet uit of je er woont of niet. Die aanbetaling ben je ook kwijt dan waarschijnlijk. De wetten weet ik niet, zo ver ben ik nog niet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eigenaar van een flat ben je (verplicht) lid van de Vereniging van Eigenaren. De VvE heeft een opstalverzekering voor de flat die de brandschade dekt.
Dus ja: er is een brandverzekering (wettelijk verplicht).
Of de gevolgschade aan de inboedel ook is gedekt weet ik niet. Iemand anders hier meer info over?

Toegevoegd na 59 minuten:
Over de aanbetaalde meubels: je hebt nog niets geleverd gekregen: ze staan nog in het winkelcentrum onder beheer van de winkelier (neem ik aan).
Je bent dus nog geen eigenaar van de meubels en het is dus ook niet jouw schade. Hopelijk is de winkelier verzekerd anders moet hij het uit eigen zak betalen: je hebt een overeenkomst met hem en hij moet leveren. Of de koop annuleren en dan krijg je de 20% van hem retour.
13 jaar geleden
Het burgerlijk wetboek stelt dat de verantwoordelijkheid voor alle gevolgen van brand, ontploffing en waterschade volledig ten laste valt van de huurders, tenzij in de huurovereenkomst een afzonderlijk artikel is opgenomen of als de huurder het tegendeel kan bewijzen, maar dat is bijzonder moeilijk.
De huurder moet dus verzekerd zijn tegen deze drie mogelijke gevallen van schade. Dit kan gebeuren op drie manieren.De huurder kan zelf een brandverzekering afsluiten of de bovenstaande risico’s worden in een speciale clausule gedekt door de brandverzekering van de vereniging van huurders. Een derde mogelijkheid, de meest voorkomende is deze waarbij de verhuurdereigenaar in zijn verzekeringspolis een speciale clausule opneemt die de huurderaansprakelijkheid dekt. In het huurcontract wordt dit dan meestal expliciet vermeld als de zogenaamde clausule 'afstand van verhaal'. Dat betekent in de praktijk dat de verzekering van de eigenaar de schade waarvoor de huurder verantwoordelijk is, op zich neemt. Hiermee wordt de verhuurdereigenaar ook verantwoordelijk voor alle maatregelen voor brandpreventie.

Als het een koopwoning is is de eigenaar aansrpakelijk, de eigenaar van een woning is altijd bekend bij het kadaster en de gemeente.

Technisch gezien is de eigenaar dus (mits verhuur zie bovenstaande) aansprakelijk, de eigenaar kan de schade dan verhalen op zijn/haar verzekering. Zonder verzekering is er dus niemand waar hij/zij deze kan verhalen, kortom zal het lang werken worden voor weinig...

Overigens is deze situatie in de praktijk vaak niet realistisch gezien de banken dit meestal eisen om geld te lenen, ze zijn dan immers het "onderpand" kwijt als het zou afbranden.

Toegevoegd na 13 uur:
Wat betreft de 20% aanebetaling...

In de wet vastgesteld dat een aanbetaling maximaal 50% mag zijn van het 'aankoopbedrag'. Verder is het zo dat als je niet aanbetaalt, je toch nog steeds aan de koop vast. zit. Je hebt namelijk een koopovereenkomst gesloten! En de verkoper kan dus altijd eisen dat het hele bedrag betaalt moet worden.

De meeste zullen (om hun naam mooi te houden) alles teruggeven, maar ze moeten niet gezien je een koopovereenkomst hebt gesloten (en niet op asfstand dus geen 7 dagen bedenktijd).