mijn vader is enorm ziek, ik wil hem verzorgen en laat hem bij mij inwonen . kan ik verantwoordelijk gesteld worden als hij schulden heeft ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent niet verantwoordelijk van je vaders schulden, maar stel dat hij zou overlijden dan word de schulde naar jou geschoven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je schulden dan erven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, schulden kun je erven, het is daarom verstandig eerst uit te zoeken, of er schulden zijn voordat je een erfenis accepteert, het staat je vrij een erfenis te weigeren.

Antwoorden (2)

Nee, je vader is meerderjarig en daardoor aansprakelijk voor de door hem gemaakte schulden. Wel kun je deurwaarders aan de deur krijgen, om daar problemen mee te voorkomen, kun je de spullen en administratie van je vader het beste in 1 ruimte houden, waar geen spullen van jou, of jouw gezin staan, hangen of liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus+, is de dochter tevens mantelzorgster? Ze heeft nu toch hogere kosten ?
Als de vader 65 is blijft de hoogte van de AOW gehandhaafd bij samenwonen met familie in de eerste graad (ouder en kind).
Voor de schulden van uw vader bent u niet aansprakelijk.
Belastingtechnisch zijn er echter zeker gevolgen. Uw vader zal zijn alleenstaanden pensioen AOW moeten inruilen voor een AOW voor partners. Dat scheelt zo'n € 4000 per jaar. Tenzij u getrouwd bent c.q. een partner hebt. Dan is er sprake van een meerpersoonshuishouden en behoudt uw vader zijn AOW pensioen voor alleenstaanden. Lees de informatie van de SVB in de bron.

U wordt in deze situatie geen fiscaal partners, tenzij u bijvoorbeeld een samenlevingscontract zou afsluiten met uw vader of wanneer u (alleenstaand) een minderjarig kind zou hebben. Daar lees ik niet van, dus ik ga niet verder op de consequenties in die er in die situatie zijn. Laat u dat dan wel even weten in een aanvulling op uw antwoord. De belastingtechnische gevolgen zijn groot als u een kind zou hebben zonder partner. Minder drastisch zijn de gevolgen voor u als u nu al samenwoont of getrouwd bent - al of niet met kind. Laat ook even weten als dat het geval is.

Voor de toeslagen zijn er geen consequenties (mits u alleenstaand bent zonder kind): u bent geen fiscaal partners van elkaar, dus ook geen toeslagpartners. Er is 1 uitzondering: de huurtoeslag. Als u die heeft telt in principe het inkomen van uw vader mee als medebewoner. U kunt echter vragen of de Belastingdienst/Toeslagen het inkomen van uw vader / huisgenoot niet meetelt. Dat kan als u een beroep doet op de regeling voor bijzondere situaties – zie voor verdere informatie de links in de bron.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"tenzij u bijvoorbeeld een samenlevingscontract zou afsluiten met uw vader"
sinds wanneer kan een kind een samenlevingscontract afsluiten met de vader ?
fisbel
10 jaar geleden
He ba, een min. @Joan DArc:
Het komt misschien wat vreemd over omdat een samenlevingscontract vaak wordt afgesloten in situaties die veel op een huwelijk lijken. Ook bloedverwanten in de eerste graad (dat wil zeggen ouder en kind) kunnen echter een samenlevingscontract afsluiten.

Voor fiscaal partnerschap op grond van een samenlevingscontract wordt nog wel een extra eis gesteld. Ouder en kind moeten aan het begin van het belastingjaar 27 jaar of ouder zijn. Bron: Telegraaf en vele vele notarissites..
http://www.telegraaf.nl/overgeld/financielevraagbaak/article20373002.ece
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel je hebt helemaal gelijk. heb het verward met geregistreerd partnerschap. +