Mag je in Belgie in een FIETSSTRAAT een step oversteken met een auto?

In Belgie zie je steeds meer en meer fietsstraten. De maximale snelheid bedraagt er voor alle weggebruikers 30 km per uur. Maar mag je als autobestuurder een step voorbijsteken? Wat te doen bij tergend gedrag van een fietsers? Mag een fietser een andere fietser voorbijsteken, op voorwaarde dat die niet vlugger rijdt dan 30 km? Twee fietsers staan met de fiets in de hand een babbeltje te slaan. Ze nemen dus niet deel aan het verkeer en vermoedelijk mag je wel oversteken?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
LeonardN
2 jaar geleden
Je vraag is me deels onduidelijk als Nederlander. "Mag je in Belgie in een fietsstraat een step OVERSTEKEN met een auto?" Oversteken in het Nederlands betekent van de ene naar de aan andere kant van de weg gaan. Een voetganger steekt vaak over via een zebrapad.
In je uitleg heb je het over voorbijsteken. Dat lijkt me inhalen. Bedoel je dus: Mag je in België in een fietsstraat een step INHALEN met een auto?
colombo100
2 jaar geleden
Inderdaad, ik bedoel inhalen....

Antwoorden (2)

Welke regels gelden in een fietsstraat?

Gent telt ondertussen al heel wat fietsstraten die duidelijk te herkennen zijn aan het rode wegdek. Maar welke verkeersregels gelden er in een fietsstraat? Mag je er nog rijden met de auto? We zetten de puntjes op de i.

Een fietsstraat is ingericht als een fietsroute en is herkenbaar aan het rode wegdek en een groot fietspictogram. Het begin en einde van een fietsstraat wordt aangeduid met een verkeersbord.
Je mag met de auto een fietsstraat inrijden, maar je mag er niet sneller rijden dan 30 km/u.
In een fietsstraat mag je met de auto of andere motorvoertuigen geen fietsers inhalen.
Fietsers moeten zich uiteraard ook aan de regels houden: ze mogen de hele breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze enkel opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde als de rijbaan is opengesteld in beide richtingen.
Voor verkeer dat uit zijstraten een fietsstraat inrijdt, gelden de algemene verkeersregels. Dat wil zeggen dat indien er geen wegmarkering of verkeersbord een andere regeling aanduidt, de algemene voorrangsregel geldt: voorrang van rechts. Daardoor kan het gebeuren dat fietsers in een fietsstraat voorrang moeten geven aan verkeer dat langs rechts de fietsstraat inrijdt.
Ja je mag inhalen zolang je dat gewoon rustig doet en niet harder dan 30 rijdt je bent namelijk gast op deze weg en geen hoofdgebruiker.
Toegevoegd op 19 mei 2021 08:04: tekst
ronron1212
2 jaar geleden
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Op welke vragen geeft bovenstaand antwoord? Er worden meerdere vragen gesteld, maar ik kan het antwoord dat je geeft niet plaatsen als antwoord op een van de vragen.
LeonardN
2 jaar geleden
-min
@ronron1212 Ik weet niet zeker wat de vrager wil vragen. Maar kan je iig je antwoord als een Ja/Nee antwoord geven?
Nu geef je een dot informatie maar geen antwoord op de vraag. Ja/Nee in België mag je (niet) met een auto in een fietsstraat een step inhalen/oversteken?!/voorbijsteken.
Bedenk goed dat een fiets en een step NIET hetzelfde is verkeerstechnisch gezien. (althans niet in Nederland) https://steppendoejezo.nl/waar-moet-je-rijden-met-een-step/
Met skates, skeelers, inlineskates, rolschaatsen, een step of een skateboard bent u voor de wet een voetganger. U moet zich dus houden aan de verkeersregels voor voetgangers.
tinus1969
2 jaar geleden
Het antwoord klopt bovendien niet/tegenstrijdig. Ronron1212 citeert eerst correct:
<>
In een fietsstraat mag je met de auto of andere motorvoertuigen geen fietsers inhalen.
<>
En voegt daarna zelf toe:
<>
Ja je mag inhalen zolang je dat gewoon rustig doet en niet harder dan 30 rijdt je bent namelijk gast op deze weg en geen hoofdgebruiker.
<>
(dit laatste staat niet op politie.be).
colombo100
2 jaar geleden
Even te"rug naar die step. Begrijp ik goed dat er een onderscheid is tussen een elektrische step en een manuele step. Een manuele step is eigenlijk een voetganger en hoort thuis op het voetpad. Bij het oversteken van een zebrapad heeft hij steeds voorrang wanneer hij oogcontact heeft. Een elektrische step hoort op de rijbaan en is GEEN fietser. Hij mag dus (voorzichtig) worden ingehaald in een FIETSSTRAAT. Is dit een correcte samenvatting? Laat me nu nog iets verder gaan: stel je hebt een ongeval voor waar een step bij betrokken is. Het is belangrijk dat je bij de vaststelling laten noteren of het een manuele of elektrische step is. Ook al omdat de (in België) foutloze aansprakelijkheid van de bestuurder van een motorvoertuig in het spel is?
LeonardN
2 jaar geleden
@colombo Het is geen goede samenvatting aangezien dit antwoord zichzelf tegenspreekt. "Begrijp ik goed dat er een onderscheid is tussen een elektrische step en een manuele step."
Het ligt er volgens mij meer aan hoe snel de step rijd.
https://www.vlaanderen.be/skateboarden-steppen-rolschaatsen-op-de-openbare-weg
Wie met skateboard, step, skates, ... niet sneller rijdt dan voetgangers, wordt gelijkgesteld met een voetganger.
Voor wie met skateboard, step, skates, ...sneller rijdt dan voetgangers, wordt gelijkgesteld met een fietser. Een elektrische step zal altijd wel sneller zijn dan een voetganger, dus zal altijd wel als fietser gerekend worden.
Deze mag dan in België NIET worden ingehaald. Want "In een fietsstraat mag je met de auto of andere motorvoertuigen geen fietsers inhalen." Als je als automobilist een stepper omver rijdt tijdens een inhaalactie, zal je altijd wel aansprakelijk gesteld worden.
Ongeacht de snelheid, ongeacht wel/geen aandrijving.
colombo100
2 jaar geleden
Er wordt geschreven: het voortbewegingstoestel wordt indien de snelheid meer dan 6 km/h bedraagt gelijkgesteld met een fietser. Met andere woorden, terug naar mijn oorspronkelijke vraag: een step die rijdt op de rijbaan vlugger dus dan zes kilometer per uur, mag in een fietsstraat door een autobestuurder NIET worden ingehaald? Juist? De vraag omgedraaid: de step rijdt minder dan 6 km per uur per de rijbaan, dan is het een voetganger die verkeerd bezig is en mag worden ingehaald? Juist?
LeonardN
2 jaar geleden
Dat staat zo ongeveer in mijn antwoord. Ik zeg overigens niet dat een voetganger/stepper (altijd) verkeerd bezig is als deze op een fietspad rijdt.
tinus1969
2 jaar geleden
Ciolombo:
"De vraag omgedraaid: de step rijdt minder dan 6 km per uur per de rijbaan, dan is het een voetganger die verkeerd bezig is en mag worden ingehaald? Juist?"
Waarschijnlijk niet. Althans, die step rijdt nu eenmaal op de rijbaan, dus moet jij die benaderen als een fietser. Of die daar nu terecht rijdt of niet.
LeonardN
2 jaar geleden
@tinus
Niet helemaal.
In belgie geldt dat dat dan dus een voetganger is. En voor voetgangers op een fietsstraat is geen speciale regel gemaakt. Die mag je dan dus inhalen. (Niet omdat ze verkeerd bezig zijn idd.)
Nee, dat mag niet zodra een (elektrische) step sneller rijdt dan een voetganger (>6km/u). Dan wordt deze namelijk als fietser gerekend, en die mag je niet inhalen in een fietsstraat met de auto in België.
Ja, dat mag zodra de step niet sneller rijdt dan een voetganger. Deze wordt dan gerekend als voetganger en er is geen inhaalverbod voor voetgangers gemaakt in een fietsstraat.

https://stepweb.be/wetgeving/
Mag ik op de openbare weg rijden met een elektrisch step?
-Je mag net zoals een gewone fiets op de openbare weg rijden mits je snelheid sneller is dan 6 km per uur, ben je toch trager dan moet je op het voetpad rijden. De plaats waar je met een elektrische step mag rijden hangt dus gewoon van je snelheid af.

https://www.vlaanderen.be/skateboarden-steppen-rolschaatsen-op-de-openbare-weg
Niet sneller dan voetgangers
-Wie met skateboard, step, skates, ... niet sneller rijdt dan voetgangers, wordt gelijkgesteld met een voetganger.
Verplicht gebruik van het voetpad of de berm, oversteken op zebrapaden, ... en alle andere regels die gelden voor voetgangers. Het is verboden andere weggebruikers in gevaar te brengen of te hinderen.
Als er geen voetpad of begaanbare berm is, moet men het fietspad gebruiken.
-Voor wie met skateboard, step, skates, ...sneller rijdt dan voetgangers, wordt gelijkgesteld met een fietser.
Verplicht gebruik van het fietspad, voorrang verlenen aan voetgangers op het zebrapad, ... en alle andere regels die gelden voor fietsers

https://www.politie.be/5415/vragen/fietsen-en-bromfietsen/welke-regels-gelden-in-een-fietsstraat
In een fietsstraat mag je met de auto of andere motorvoertuigen geen fietsers inhalen.
===
&quot;Mag een fietser een andere fietser voorbijsteken, op voorwaarde dat die niet vlugger rijdt dan 30 km?&quot;
Ja dat mag, het verbod om fietsers in te halen geldt enkel voor auto&#x27;s en andere motorvoertuigen.
===
Twee fietsers staan met de fiets in de hand een babbeltje te slaan.
Als ze naast hun fiets staan, zijn het voetgangers, dus mag je ze weer &quot;inhalen&quot; of beter gezegd voorbijgaan.
Toegevoegd op 19 mei 2021 14:10: tekst
LeonardN