Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen twee kledingbedrijven hetzelfde logo hebben?

Ik heb een tijdje terug een kleding lijn gestart waar ik enorm trots op ben. Nu ben ik er al een tijdje mee bezig en gaat het enorm goed maar kom ik er achter dat zowel mijn logo en een ander logo het zelfde symboliseert. De bedrijf van de logo is wel eerder gekomen met het idee maar wist nooit dat het bedrijf bestond.

Is het zo dat ik nu in de problemen kan raken? Het gaat om een hart logo. Kun je auteursrechten krijgen op een hart logo terwijl een hart van iedereen is. Een simpele hart, wie kan me uit de brand helpen? Bedankt.

De foto is onderaan als voorbeeld.
Het bedrijf zit gevestigd van de tegenpartij in Frankrijk en ik hier in Nederland.

Picture for question
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
walter
een jaar geleden
Kan je jouw logo en dat van dat Franse bedrijf laten zien?
TurfGraver
een jaar geleden
Leesvoer:
https://www.charlotteslaw.nl/waarom-geen-logo-moet-pikken/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een afbeelding van een hart is in principe geen probleem.
Het is wel een probleem als je logo duidelijk gekopiëerd is, eventueel met kleine aanpassingen.
Verder speelt een rol: Kan het gebruik van nagenoeg hetzelfde logo verwarrend werken voor klanten? Dat ze denken met bedrijf x te maken hebben, maar dat het om y gaat? Hebben jullie overlap in jullie werkgebied?
(Lees meer...)
een jaar geleden
jjacksbv
een jaar geleden
Het kan verwarring veroorzaken inderdaad, op kleding wordt vaak op het zelfde plekken de logo gedrukt. Zoals op de borst of achter op de rug. Dus het kan inderdaad zo zijn dat ze denken dat het om X gaat maar het uit eindelijk om Y gaat aangezien het enige verschil de naam is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding