Ik ben mijn verlopen identiteitskaart verloren. Moet ik hier aangifte van doen? En moet ik dan ook een boete betalen?

Ik ben pas mijn ID kaart verloren. Hij was echter al bijna een jaar verlopen. Ik heb wel nog een geldig paspoort. Moet ik aangifte doen, ook al is de kaart verlopen? Ik ben ook pas naar een andere gemeente verhuisd. Moet ik de kaart dan in oude of nieuwe gemeente aanvragen? En hoeveel is de boete?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Ook met een verlopen id-kaart kan in theorie fraude worden gepleegd. Het is daarom wel van belang dat je aangifte doet van vermissing.
Als je id-kaart dus ergens opduikt op een vervelende manier dan staat er in elk geval geregistreerd dat jij hem niet meer had.

Nieuwe id-kaarten en paspoorten moet je altijd aanvragen in de gemeente waar je op dat moment woont. Dus in de nieuwe gemeente.
Aangezien je nog een paspoort hebt hoef je geen nieuw document aan te vragen en hoef je dus ook geen boete te betalen. Maar in de meeste gemeentes zijn de extra kosten die je moest betalen voor diefstal of vermissing van id afgeschaft. Dus geen boetes meer. Of dat ook voor jouw gemeente geld, kun je vast wel vinden op de site van de gemeente waar je woont.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Verlopen ID kaarten moeten vziw worden ingeleverd als je een nieuw paspoort aanvraagt. In ieder geval is het andersom (verlopen paspoort inleveren bij uitgifte nieuwe ID kaart).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij is het document eigendom van de Nederlandse overheid; je krijgt hem alleen in bruikleen. Dus als je hem kwijt bent (ook al is hij verlopen) dan moet je daar aangifte van doen. En VS had hem moeten inleveren toen hij eenmaal verlopen was.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Tegenwoordig kan je aangifte van vermissing doen bij de gemeente zelf! Je bent het inderdaad verplicht.