Mag werkgever kilometervergoeding rekenen als je bijtelling betaalt?

Ik heb een auto van de zaak (Citroën C1), betaal 14% bijtelling. Van mijn werkgever mag ik 500 km privé rijden en voor de kilometers die ik daarboven zit moet ik bijbetalen. Is dat normaal? Wie kan met uitleggen hoe dit werkt en hoe het überhaupt zit met bijtelling enzo? Wel in lekentaal graag :)

Toegevoegd na 43 minuten:
Het gaat om 500 km per maand privegebruik!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Ja, dat mag. De werkgever mag zelf bepalen onder welke voorwaarden het voertuig ter beschikking gesteld wordt. Een werkgever mag ervoor kiezen om ieder privégebruik van het voertuig te verbieden. In dat geval is er dus ook geen bijtelling, want een bijtelling geldt alleen als er op jaarbasis meer dan 500 km privé gereden wordt. Een werkgever mag ook een eigen bijdrage vragen voor het privégebruik.

In dit geval wil uw werkgever overmatig privégebruik van het voertuig wil ontmoedigen. Door u een eigen bijdrage te laten betalen boven de 500 kilometer per maand, wordt de werkgever gecompenseerd voor kosten van mensen die veel privékilometers maken.

Het is uw keuze of u de auto van uw werkgever privé gebruikt of niet. Als u dit niet doet, dan betaalt u ook geen bijtelling. In sommige gevallen kan het goedkoper zijn om zelf een privé-auto(otje) erbij te nemen. In het geval van een Citroën C1 vraag ik het me af: dit is een redelijk goedkope auto met een lage bijtelling, wat dus toch vaak goedkoper uit zal komen dan een eigen auto.

Als u een partner met een auto heeft, kan u ook eens overwegen om alle privékilometers met slechts één auto te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om even het onderscheid volledig duidelijk te maken: de bijtelling is een fiscale regeling en levert alleen geld op voor de Belastingdienst. U betaalt immers loonbelasting over een fictief inkomen (een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto). De werkgever ziet hier geen cent van terug.

De bijdrage voor privékilometers is dan weer wel 'opbrengst' voor de werkgever. Daar heeft de Belastingdienst weer niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de km's boven de 500 per jaar zelf moet betalen, zou ik morgen de auto nog inleveren. Rij je niet meer dan 500km prive, dan hoef je geen bijtelling te betalen, ook geen 14%. Maar dan moet je wel een waterdichte administratie van al je ritten bijhouden.

14% van 8.000 is 1.120, dus dat kosten die 500km jou. Dat kost zelfs een Rolls Royce niet.

Een goede administratie bijhouden en niet meer dan 500km prive rijden, zorgt ervoor dat je aan zowel de fiscus als je baas niets hoeft te betalen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus jij zegt dat ik goedkoper uit ben met een auto van mezelf? Heb er nu geen een omdat ik die weggedaan heb toen ik bij dit bedrijf ging werken. Iedere km boven de 500 kost trouwens 10 cent.
paulus811
11 jaar geleden
Dat kun je niet met ja of nee beantwoorden. Het ligt eraan hoeveel je rijdt en wie de benzine betaalt voor de km's boven de 500. Het is een rekensommetje: stel je rijdt 10.500 prive 1.120 bijtelling
1.000 betalen aan de baas (10.000 x 10 cent)
2.120 totaal per jaar In bovenstaand geval kost de auto je 175 per maand, daar kun je prive nooit een auto van rijden. Maar rij je slechts 500 km bovenop de 500 'vrije' km's, dan drukt die bijtelling erg zwaar op de totale kosten. Je bent dan meer dan een euro per km kwijt. Maar als je 1.000 km per jaar prive zou rijden, moet je je sowieso afvragen of een auto een verstandige aanschaf is (denk het niet) Of je bijbetaalt maakt voor de fiscus overigens niets uit voor het feit of je wel of geen bijtelling moet betalen. Zodra je over de 500km prive heen gaat moet je bijtelling betalen. De betalingen per km zijn wel aftrekbaar. Dus als je 10.000 prive rijdt is de bijtelling nog maar 120 euro (1.120 - 1.000). Die 1.000 euro moet dan wel netjes in de boekhouding worden verwerkt uiteraard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens ik denk dat ik het verkeerd heb geformuleerd. Het gaat om 500 km per MAAND :-) Sorry! Verandert dat de zaak?
paulus811
11 jaar geleden
Dat verandert de zaak wel. Dat betekent waarschijnlijk dat je 6.000 prive mag rijden en dat is best aardig als je je een beetje inhoudt en geen verre vakanties opzoekt (is met een C1 ook geen goed idee ;-) Wel van belang is nog of je per maand 500 km of 6.000 per jaar prive mag rijden, dus of je 'niet gebruikte km's' mag meenemen naar de volgende maand. Dat denk ik bijna wel, want anders is de controle bijna ondoenlijk. Vraag ook even wat de werkgever als 'jaar' ziet. Is dat een kalenderjaar, boekjaar (kan van juli-juni zijn) of is dat een jaar vanaf datum in diensttreding.