Ik kom uit Nederland en ga in België studeren. Kan ik mij inschrijven op een kot?

Ik moet mij uitschrijven in de Nederlands gemeente en inschrijven in de Belgische. Kan ik mijn kot (een kamer in een studentenhuis) als verblijfplaats aangeven? Volgens iemand die ik ken kan dit niet, maar is dat echt zo? Hoe zit het met de wetgeving in België op dit gebied?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
11K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belgische wetgeving ken ik niet, maar een vriendin van mij heeft ook op kot in België gewoond en zij moest zich wel degelijk registreren. Ik weet niet precies meer of dit bij de gemeente of bij de politie was, ik weet wel dat de politie toen nog op bezoek kwam om te controleren of ze er daadwerkelijk woonde.

Het beste antwoord

Alle buitenlandse studenten moeten zich aanmelden op de dienst bevolking (vreemdelingenzaken) van de plaats waar ze gaan studeren. Studenten uit de buurlanden van België kunnen kiezen tussen inschrijving in België óf het behoud van de officiële verblijfplaats in het buitenland. In beide gevallen moeten ze zich binnen de 8 dagen aanmelden bij de dienst bevolking (vreemdelingenzaken) van de stad of gemeente waar ze verblijven. Het inschrijven in België is mogelijk geen optie als je je studiefinanciering wilt behouden. Als student uit een land dat grenst aan België geldt waarschijnlijk een uitzondering en is het mogelijk je studiefinanciering te behouden. Je kan dan een zogenaamde Bijlage 33 aanvragen waarop zowel je officiële adres in Nederland als je tijdelijke adres in België worden vermeld. Het is een jaar geldig. Je vraagt dit document aan bij de gemeente (loket migratie) van de stad waar je kot zich bevindt, waarschijnlijk moet je hiervoor een afspraak maken.

Wanneer je langer dan acht maanden in het buitenland verblijft, ben je verplicht je uit te schrijven bij de dienst Burgerzaken van je gemeente in Nederland. Handhaving van je inschrijving is alleen mogelijk als je regelmatig op je oude adres terugkeert of een postadres neemt. Als je wekelijks terugkeert naar Nederland, hoef je je ook niet uit te schrijven/

Nederlanders die in België studeren zonder er ingeschreven te staan (ze behouden hun inschrijving in het thuisland), kunnen het tijdelijk verblijfsdocument ‘ bijlage 33’ aanvragen dat geldig is tot 31 oktober van het lopende schooljaar. Dit document wordt enkel gebruikt voor studenten uit aangrenzende landen van België en moet jaarlijks verlengd worden. Als je een bijlage 33 aanvraagt, wordt je niet ingeschreven in het Belgisch bevolkingsregister (= rijksregister). Een EU-student die in België studeert, maar die in een buurland woont en er wekelijks terugkeert, wordt in het Rijksregister ingeschreven met de vermelding ‘tijdelijk verblijf’

Bron: http://onderwijs.todio.nl/hogescholen-universiteiten/als-nederlander-studeren-in-belgie-5677.html
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je ook toevallig of DUO bijlage 33 ook aanvaardt? (misschien antwoordt je sneller dan dat DUO doet ;))
fisbel
11 jaar geleden
Ik heb zelf geen ervaring met studeren in België.
Maar uit de informatie van internet begrijp ik dat studiefinanciering voor u mogelijk blijft zolang u in Nederland ingeschreven blijft staan. Er zijn wel eisen t.a.v. de te volgen buitenlandse studie. Dat zijn de gewone eisen om voor studiefinanciering in aanmerking te komen, maar er zijn ook aanvullende eisen. Lees: http://www.ibgroep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/buitenland/Volledige_studie.asp ---------------------------------------------------------------- Procedure 'kotstudent', dus de domicilie blijft bij de ouders of het gezin (enkel voor studenten afkomstig uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en Luxemburg):
1. student wordt in België geregistreerd bij de gemeente;
2. de stad levert ter plekke een verblijfsdocument 'Bijlage 33' af, geldig tot 31/10 van het lopende academiejaar. Bron: http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/15/312.Y29udGV4dD04MjA0NDA5.html Bijlage 33 ziet er zo uit:
http://www4.gent.be/integratiedienst/Soc_jur_dienst/asiel-%20en%20verblijfsrecht/bijlage33.htm