Moeder geld geleend voor huur en inrichting. Nu geeft ze niet thuis. Heb nog goederen hier staan. Mag ik eisen geld voor goederen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Je mag wel het geld opeisen, maar in dit geval mag je niet haar goederen achterhouden. Je komt niet in aanmerking voor retentierecht aangezien de twee zaken geen verband met elkaar houden. Als de schuld zou zijn ontstaan omdat de opslag geld kost is het een ander verhaal. Nu zijn de zaken niet direct met elkaar verbonden en kan je geen gebruik maken van retentierecht.

""""
Een eigenaar kan zijn eigendom in beginsel op elk moment opeisen. Heeft iemand anders zijn auto, dan kan hij die, zoals dat heet, revindiceren. De ander is dan verplicht om de auto terug te geven. Zo werkt het met alle goederen waar iemand eigenaar van is: eigendom is een exclusief recht.
""""
Voldoet een schuldenaar een opeisbare vordering niet, dan mag de schuldeiser de nakoming van zijn verbintenis opschorten. Komt die verbintenis neer op teruggave van een zaak, dan zorgt het retentierecht dat dat mogelijk is. Overigens moet er wel voldoende samenhang tussen beide vorderingen bestaan om dat te rechtvaardigen.
""""

"Mag ik eisen geld voor goederen?"
Nee dat mag niet.
LeonardN
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap de minnen niet, lijkt mij een juist antwoord. Het geleende geld houdt geen verband met de goederen.