Bouterse is in Nederland veroordeeld voor drugsmokkel. Waarom pakken ze hem niet op?

De kleinste jongetjes worden achterna gezeten en opgesloten en Bouterse kan maar zo president van suriname worden terwijl hij is veroordeeld. Is nederland niet mans genoeg of is er geen uitleveringsverdrag, of wat is de reden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Vreemde situatie inderdaad.

Het beste antwoord

Suriname is sinds 1975 onafhankelijk.

De Surinaamse regering heeft haar afschuw uitgesproken over het internationale arrestatiebevel dat op verzoek van Nederland is uitgevaardigd tegen de voormalige legerleider D. Bouterse.

Bouterse zijn drugsorganisatie heeft nog vrij spel in Suriname. Officier van justitie E. Harderwijk: 'We kunnen als justitie niet alles vanuit Nederland doen.'

Het lijkt een zeer ingewikkelde kwestie:
De verhouding tussen Nederland en Suriname is al lange tijd gespannen. De Tweede Kamer wilde dat het rechtshulpverdrag met Suriname werd opgezegd, omdat Paramaribo weigerde gevolg te geven aan de uitvoering van enkele Nederlandse justitieverzoeken. Daaronder bevonden zich ook rechtshulpverzoeken die betrekking hadden op de zaak-Bouterse.

Een bijkomende complicatie is dat Bouterse door de Surinaamse regering is benoemd tot 'adviseur van staat', waardoor hij vermoedelijk over een diplomatiek paspoort beschikt
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties. Toch gek dat die yoegslaven naar nederland worden gehaald en hij niet.

Andere antwoorden (2)

hij is in zijn eigen land ook veroordeeld voor,wat men noemt "de december moorden"

wat hier gaande is word mogelijk met een corrupt regime.
zolang hij op zijn grondgebied blijft zal hem niks overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland heeft een internationaal opsporingsbevel uitgevaardigd. Alleen landen die hierbij aangesloten zijn doen hier aan mee. Wouterse kan Suriname dus niet uit. Het feit dat ze hem in Suriname zo lang laten lopen zegt genoeg over het regime aldaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wouterse?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das zijn broer. Het blijft in de familie schijnbaar.