Kan de katholieke kerk kunnen worden aangeklaagd als Georganiseerde pedofelie? Zoals de Hells Angels als zijden georganiseerde misdaad?

Ik hecht geen waarde aan naam, die zou pas kunnen worden gegeven na z'n proces. Net zoals met de HA is gebeurd! Dus dit is geen beledigende vraag maar een vraag uit louter juridisch oogpunt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (7)

Je kunt alles en iedereen aanklagen, maar de kans dat iemand daaraan mee wil werken is klein.

Je zou dan aan moeten kunnen tonen dat er in de RK kerk ooit een moedwillige bedoeling is geweest om als organisatie kinderen te misbruiken. En dat krijg je nooit voor elkaar, omdat dat niet waar is.

Met de Hell's Angels is het ook niet gelukt, omdat niet afdoende bewezen is dat de Angels als groep criminaliteit als doel hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien Artikel 2 van het Burgerlijk Wetboek zijn "Kergenootschappen en hun zelfstandige onderdelen of samenwerkingsverbanden" rechtspersonen en kunnen dus voor een proces worden gedaagd. De vraag is inderdaad of je dit wilt, en dat nog los van het gegeven of er wel genoeg bewijs is om een hele organisatie voor de recht te slepen.

Je kun niet alles en iedereen voor de rechtbank slepen, dat is onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet. De doelstelling van de kerk is niet en nooit geweest het beoefenen van pedofilie. Het blijven misstappen van individuen. en een misstap van de organisatie om geen vergeving van zonden te vragen, om een beetje in de terminologie te blijven, maar de zonden onder de zg mantel der liefde te vegen.

Deze zonden kwamen en komen in de gehele maatschappij voor. In zoveel gezinnen wordt incest gepleegd! waar mensen in hun latere leven nog last van hebben.
We kunnen niet anders doen dan onze eigen normen en waarden aanscherpen, en de zwak-genormeerden in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is de kerk bang van.
Daarom roepen ze geen 'Mea Culpa Maxima' uit.
Om zich te beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat ergens in hundoelstellingen wordtvermeld, kun je dat doen en waarschijnlijk met succes. Maar je maakt meer kans ze aan te klagen voor vrouwenonderdrukking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee omdat het oogpunt van de kerk niet pedophilie is

zoals bv sommige groepen als NAMBLA in amerika die seks met kinderen suporten en zeggen dat het heen normaal is.

De katholieke kerk hun doel is het geloof van christus te verspreiden en in ons land is er een vrijheid van geloofsovertuiging en uitoefening.

Het zijn maar een paar leden van de kerk die zich vergrijpen aan kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan als je het zo goed als zeker kunt aantonen/bewijzen. Je moet dan de genootschap per land aanklagen.
De paus is onschendbaar want dat is een geschenk Gods.