Mag mijn baas het loon inhouden?

Goeieavond,

Ik ben werkzaam bij Domino's Pizza al ongeveer 1 jaar.
Nu is er een progamma waar je traningen moet doen sinds 1 maand.
Er is wel een paar keer gezegd dat je het op die datum moet afhebben, maar vanavond stuurt onze baas in eens een bericht:
Helaas zijn we genoodzaakt om het loon van de huidige periode niet uit te betalen tot dat men dotti (trainingsprogamma) af hebt.
Dus als je je loon op tijd wil krijgen moet je voor as woensdag alle onderdelen van dotti afhebben.

Vraag: Mag mijn baas dit zo maar doen, lijkt me niet... ?

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ben bezorger, en onze scooter's zijn allemaal niet al te best ik zou graag daar wat op terugzeggen van dat Domino's dat denk ik ook goed wil hebben.
Misschien iemand wat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

Neen, geen enkele werkgever mag voor een dergelijke reden het loon inhouden, zeker niet als die cursus gedaan moet worden buiten de werkuren.

Ook voor een cursus tijdens de werkuren kan hij een dergelijke sanctie niet opleggen, een werkgever kan namelijk niet bepalen wat een persoon aan lesstof kan opnemen in een bepaalde periode.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Dat kan wel degelijk. Het valt onder werkweigering. Daar kun je voor ontslagen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vrager doet toch gewoon zijn werk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie? Hoe zo werkweigering? Dus iemand die gewoon zijn werk doet maar door een lichamelijk dan wel geestelijk probleem niet in staat is binnen een bepaalde tijd een cursus af te ronden pleegt werkweigering? Ben toch benieuwd welke rechter daar in trapt en ontslag verleent. En al is het wrkweigering dan nog mag de werkgever niet zomaar loon inhouden, daar zijn rechters voor om zo iets te beslissen.
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat, @goeievraag23332 Je kunt heel lang praten of dit formeel werkweigering is, maar dat doet er niet zo toe. Je baas heeft je verplicht om deze cursus te volgen, dus het niet volgen ervan gaat problemen geven. De volgende fase is ontslag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969 Jij hebt het over niet volgen, theod over niet halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan een werkgever zomaar eisen dat je iets doet BUITEN werktijd, als dat niet in je contract staat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Je baas heeft je verplicht om deze cursus te volgen, dus het niet volgen ervan gaat problemen geven. De volgende fase is ontslag." Prima wellicht is het ook een vorm van werkweigering, maar de vraag is of deze fase geoorloofd is. Mij lijkt van niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan het niet beter verwoorden, dank MrTomaat.
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat: Je kunt je wel ingraven in dit soort semantische discussies, maar daar heeft TS @goeievraag23332 weinig aan. Als werknemer verlies je namelijk een arbeidsconflict altijd. Zorg er dus voor, dat het geen conflict wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat erom of de werkgever wel of niet geld in mag houden wegens voornoemde. Volgens mij mag dat niet, maar ik kan er naast zitten, ik ben geen arbeidsjurist. Ik ben niet begonnen met "werkweigering", volgens mij staat dat buiten de discussie, dus vandaar dat ik dat tegen spreek, als we dat aan gaan voeren missen we het punt volgens mij. (ZELFS al is het werkweigering, dan nog moet de werkgever doorbetalen, maar of het werkweigering is, valt nog te bezien). Hoe dan ook vind ik de situatie niet kunnen. "Als werknemer verlies je namelijk een arbeidsconflict altijd." Lijkt me niet. "Zorg er dus voor, dat het geen conflict wordt."
In principe is het dat al. De werkgever houdt (onterecht?) loon in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tinus1969, u gaat terug naar tijden voor de tweede wereldoorlog waar mensen op hun knieen moesten gaan liggen om het slecht betaalde baan te mogen houden. Die tijden zijn voorbij, we hebben als arbeider tegenwoordig iets meer rechten en kan een werkgever je niet zo maar ontslaan zonder een ontslagvergunning, ook niet bij zogenaamde werkweigering, ook dat moet dan bewezen worden.