Hoe luidt precies de Franse wettekst waarin men stelt dat seks met een minderjarige niet strafbaar is als het kind niet tegenstribbelt?

Bron: https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/googleamp/artikel/2195066-commotie-in-frankrijk-daar-is-seks-met-een-kind-geen-verkrachting.html

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zal het niet zijn. In die tekst staat niks over tegenstribbelen.
(Althans als ik hem goed vertaald heb: Elke vorm van seksuele penetratie van welke aard dan ook, die door (op?) iemand anders wordt gepleegd door geweld, dwang, bedreiging of verrassing is een verkrachting.
Verkrachting is strafbaar met vijftien jaar gevangenis.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@godmelijaar Die wet is dan toch juist relevant. Zodra niet aan die voorwaarden is voldaan is het geen verkrachting. Terwijl men in andere landen daarbij nog zou stellen. Of als het kind niet ouder is dan 16.... . Met het ontbreken van die tekst is seks met instemming van beide legaal en geen verkrachting.

Antwoorden (1)

Elke vorm van seksuele penetratie van welke aard dan ook, die door (op?) iemand anders wordt gepleegd door geweld, dwang, bedreiging of verrassing is een verkrachting.
Verkrachting is strafbaar met vijftien jaar gevangenis.

https://www.legifrance.gouv.fr/affichCodeArticle.do?idArticle=LEGIARTI000006417678&cidTexte=LEGITEXT000006070719

Tout acte de pénétration sexuelle, de quelque nature qu'il soit, commis sur la personne d'autrui par violence, contrainte, menace ou surprise est un viol.

Le viol est puni de quinze ans de réclusion criminelle.

Daar hoeft natuurlijk niet letterlijk tegenstribbelen in te staan, maar als het kind had tegengestribbeld, dan had het daarmee aangegeven dat de penetratie niet gewenst was en dan moet het dus wel met geweld gebeuren. Door mee te werken is het volgens de Franse wet geen verkrachting. Aangezien er daarnaast ook niks over leeftijd bij staat kan men iig niet via die wet de man aanpakken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar niet tegenstribbelen betekent toch niet per sé dat ze instemt? Ze kan toch verlamd van schrik zijn? Of niet weten wat haar overkomt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vandaar dat men de wet dus zo storend vindt. In andere landen wordt seks met een <12jarige altijd als verkrachting gezien, zelfs als deze achteraf zou zeggen dat de seks gewenst was. Dat is nu dus juist het waar het om te doen is. Velen zouden de man voor verkrachting willen opsluiten, maar de wet is zo dat dat niet kan tenminste niet als het meisje niet voldoende tegen heeft gewerkt. Enige waar men mee zou kunnen werken is "dwang" en dan meer mentale dwang (maar ik weet niet of het Franse woord ook als zodanig vertaald kan worden). Blijkbaar was dat voor de aanklager ook geen relevante optie anders was deze vast voor die weg gegaan.