Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor vuurwerk valt onder categorie 1,2 en 3?

Hallo,

Ik vroeg mij af op welke leeftijd je vuurwerk mocht afsteken. Op de site van de politie en de overheid stond dat er 3 categorieën vuurwerk zijn. De beschrijving daarbij was niet erg duidelijk vond ik. Ik weet bijvoorbeeld niet of een rotje onder categorie 1 of 2 valt. Vandaar dus mijn vraag; Wat voor vuurwerk valt onder categorie 1,2 en 3?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
36.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Categorie 1 is het pretvuurwerk wat je het hele jaar door mag afsteken maar wat niet het hele jaar verkocht mag worden (grondbloemen, knalerwten en sterretjes zijn cat.1).

cat.2 vuurwerk zijn rotjes en dergelijk klein vuurwerk.
cat.3 is het zwaarste particulier vuurwerk tot 500gr.

Cat.2 en cat.3 vuurwerk mag alleen vanaf 3 dagen voor de jaarwisseling verkocht worden en afgestoken worden tussen 10:00u oudejaarsdag en 2:00u nieuwjaarsdag.

Cat.4 vuurwerk is professioneel vuurwerk.

Cat.1 mag vanaf 12 jaar
Cat.2 mag vanaf 16 jaar
Cat.3. En Cat.4 mag vanaf 18 jaar

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor exacte categorieën zie deze side waarop onderstaande bronnen ook gelinked zijn:

http://www.vuurwerkvermaak.nl/vuurwerk-info
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Categorie F1: vuurwerk met zeer weinig gevaar, is ook binnenshuis te gebruiken (voorheen fop- en schetsvuurwerk)
Categorie F2 : vuurwerk met weinig gevaar (geschikt voor particulier gebruik)
Categorie F3: vuurwerk met middelmatig gevaar (meestal alleen bestemd voor professioneel gebruik)
ik denk dat een rotje dus bijvoorbeeld onder categorie f2 valt.
ik hoop dat je hier wat aan hebt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1 voor kinderen 2 rotjes 3 illegaal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding