Mogen de vlaggen van landen zomaar gebruiken op de verpakking van een product?

Je ziet wel eens verpakkingen met als decoratie allerlei vlaggen van verschillende landen er op. Maar mag dit zomaar?
(ik heb het niet over het gebruik als merk zelf, maar op de verpakking van een product)
Op websites zie je ook vaak genoeg de 'talenknoppen' in vlaggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (2)

Dat hangt af van het land WAAR je dat doet. Zo ik het bijvoorbeeld in Turkije bij de wet verboden om de Turkse vlag anders te gebruiken dan als vlag.
In Nederland mag je lekker je gang gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://image.spreadshirt.net/image-server/image/product/22004145/view/1/type/png/width/378/height/378/turkey-flag-turkey-tuerkiye-turkish-flag-t-shirts.png zoiets is daar bijvoorbeeld verboden? en waar kan ik hier de wet- of regelgeving dan over vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, volgens de letter van de wet mag dat daar niet. Ik heb echter niet meegemaakt dat dat verbod gehandhaafd werd.
Die regelgeving vind je door te zoeken op het internet. Doel gericht zoeken. Turks schrijven en lezen helpt daarbij.
Tevreden met mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog niet. Ik zoek namelijk al uren naar de regelgeving zwart op wit, maar kan niks vinden. Vandaar dat ik hier de vraag stel.
Ik heb nog steeds geen antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt misschien omdat je je vraag veranderd. Initieel wou je weten of het mag ja of nee. Nu wil je graag een link naar regelgeving zonder te vermelden of dat over 1 specifieke vlag van 1 specifiek land gaat of dat je dat voor alle vlaggen in alle landen van de wereld wilt.
Het zoeken op het Internet wordt daardoor ook erg lastig. Een goede vraag is eenduidig en beantwoordbaar.
Ja in dergelijke gevallen kan men ongestraft de vlag gebruiken.

Een vlag is een dundoek en is het symbool voor de onafhankelijkheid van een staat, een vlag dient dan ook met respect behandelt te worden.

Waar jij op doelt is een afbeelding van een vlag gedrukt op papier of als symbool op internet, deze staan dan ook meer als een duidelijk herkenningsteken.