Mag een politieagent gefilmd worden als deze zijn taak uitvoert op de openbare weg?

En als het niet zou mogen, welke rechten heeft de agent dan? Mag deze zomaar camera's uit handen grissen, of zal hij eerst eens iemand aan moeten houden?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6587989/ed474471/politieman_wil_niet_gefilmd_worden.html

Dit ziet er namelijk bijzonder onprofessioneel uit, het lijkt alsof de agent niet weet wat hij doet, welke rechten hij heeft, welke rechten de burgers hebben die filmen, en vooral lijkt het me uitgesloten dat een agent camera's in handen om gaat draaien zonder dat hij eerst iemand staande houdt en/of arresteert.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Ja dat mag gewoon. Alleen je mag dan niet het delen aan derderen. Wil je dat wel doen? Dan moet je, als het goed is, die persoon onherkaanbaar maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toevallig net ook op dupeert gezien. Maar het klopt wel, men mag inderdaad zomaar op de openbare weg filmen. En in het geval van privacy van politie… Die is er niet. De landelijke politie geeft zelf ook aan dat dat ook gewoon mag zodat hun alleen maar hun taken kunnen verbeteren bijvoorbeeld. Hoe het met individuen zit weet ik niet exact maar politie mag sowieso. Tenzij zij met een moordzaak bezig zijn denk ik maar dat was hier niet het geval
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja je mag op de openbare weg filmen. maar wat wel kan gebeuren dat je de personen onherkenbaar moet maken. waarbij de gezicht geblurred word. dat kan op verzoek. of waarneer er een rechtzaak van komt.