Is een halfwezenuitkering niet heel gek?

Als je ouders gescheiden zijn en een van beiden moet alimentatie betalen maar kan dit niet dan krijg je niets. Als die ouder echter overlijdt dan krijg je wel een halfwezenuitkering. Kan iemand mij uitleggen wat de logica hier achter is? Of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja als je het heel praktisch bekijkt ben je als weduwe (heb het even over mezelf) financieel beter af, dan wanneer je gescheiden bent en je ex kan geen alimentatie betalen.
Ik heb recht op een ANW uitkering (1094 bruto) en een half wezenuitkering (208 bruto) Heb drie kinderen 18 15 en 12.
Een half wezen uitkering is altijd die 208 euro of je nu 1 of 4 kinderen hebt.
Wel stoppen beide uitkeringen zodra de jongste 18 jaar wordt.

Is die uitkering "gek"??
Ik vind natuurlijk van niet, het geeft mij de mogelijkheid om, zeker toen de kinderen nog jonger waren, thuis te zijn als ze uit school kwamen. Ik kon ook na het overlijden van mijn man een jaar niet werken zonder financieel in problemen te komen.
Waar ik erg blij mee was en nog ben ik blij met mijn uitkering, al werk ik allang weer partime.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op iemand die overleden is, kan niemand meer druk uitoefenen.
Zolang beide ouders nog leven, speculeert de overheid erop dat het kind (of bekenden / begeleiders ) op enigerlei wijze druk zullen uitoefenen, om te voorkomen dat de gemeenschap moet opdraaien voor nalatigheid van ouders.
Op zich begrijpelijk (ouders wringen zich - met als excuses ik heb nu een nieuw leven met andere kosten- op alle manieren soms in bochten om van hun verantwoordelijkheden los te komen).
Helaas is het kind, toch al gedupeerd door het feit dat ouders uit elkaar zijn, hier WEER de klos is.
Daarom zou de overheid garant moeten staan voor redelijke uitkeringen en er alles aan moeten doen dit geld weg te halen bij de nalatige ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wezen uitkering is heel iets anders. Dat is een verzekering die is opgebouwd en uitgekeerd bij het overlijden van de ouders. Kinderalimentatie moet de niet-verzorgende ouder betalen aan de verzorgende ouder of als het kind 18 jaar is aan hem/haar tot 21 jaar.

Als de niet-verzorgende ouder echt geen besteding heeft, dan krijg je ook geen alimentatie. De verzorgende ouder heeft een belastingvoordeel (een ouderkorting)als er geen kinderalimentatie wordt verkregen. Daarnaast krijgt de verzorgende ouder kinderbijslag.

Als de verzorgende ouder alleen een bijstandsuitkering heeft dan is er via de gemeente ook nog extraatjes te verkrijgen.

Kortom, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als toevoeging op het bovenstaande, correcte antwoord:

Het gaat er bij de toekenning van een Awn-uitkering en/of halfwezenuitkering niet om of er alimentatie wordt uitbetaald, maar of er recht op is. De uitbetaling van de alimentatie is niet een zorg voor de SVB, maar voor degene aan wie het is toegekend.

Het gaat dus om het recht op en niet de uitbetaling van de alimentatie.

Plus uiteraard dat een halfwezenuitkering wordt toegekend als één van de ouders komt te overlijden. Bij scheiding heeft het kind nog steeds twee ouders.

In bij gevallen bestaat er dus recht op een bijdrage voor het kind. In het eerste geval de alimentatie en in het tweede geval de halfwezenuitkering. In het eerste geval betaalt de ex-partner, in het tweede geval de staat (wij dus). Dat is het recht dat je krijgt. Als de ex-partner de alimentatie niet kan betalen...tja, dat is een ander verhaal.

Toegevoegd na 6 minuten:
In bij gevallen = in beide gevallen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar door een laag inkomen van de niet verzorgende ouder kan het dus zijn dat het recht op ali lager is dan de halfwezen uitkering. Als iemand niets verdient dan is er ook geen recht of tenminste recht op nul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij haal je nu dingen door elkaar! Je hebt het over alimentatie en halfwezenuitkering. Als degene die de alimentatie moet betalen nog leeft, kan er nooit sprake zijn van halfwezenuitkering. Als er sprake is van halfwezenuitkering, houdt dat in dat één van de ouders is overleden en kan er dus geen sprake zijn van alimentatie. Die twee gaan dus niet samen en heeft het ook geen zin om ze met elkaar te vergelijken!