Mag je een tuinfeestje geven voor 200 man in een normale woonwijk zonder vergunning of iets?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
14K
Amadea
8 jaar geleden
Alleen als dat om 23.00 uur afgelopen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de buurt inlicht lijkt het mij geen probleem. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een "normale" woonwijk passen waarschijnlijk geen 200 man in en tuintje ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
geen boerenlandschap, ook geen binnencentrum: gewoon een buitenwijk ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen enkel probleem. Tip: informeer de buren over het feest en dat er tot wat later dan gebruikelijk wat geluidsoverlast kan zijn (pakweg 1 uur 's nachts is een schappelijke tijd). Doe dit middels een leuk aangeklede flyer en vermeldt je contactgegevens, geef aan dat je er alles aan doet om het overlast tot een minimum te beperken en geef aan dat je buren met alle vragen bij je terecht kunnen. Mijn ervaring is dat mensen dit heel erg waarderen en dat extra overlast door de vingers zien.
Alleen een doorgewinterde zuurpruim zal dan nog moeilijk doen over jouw tuinfeest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn tip (naast die van Rabelais) is om de buren zelf ook uit te nodigen of ze anders voor aanvang van het feest wat van het lekkers te brengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeleneF
Goed idee; goodwill kweken. :)

Antwoorden (3)

Voor een tuinfeest(je) heb je geen evenementenvergunning nodig, daar het niet als publieksevenement wordt gezien. Definitie van evenement: Een publieksevenement is elke voor het publiek toegankelijke verrichting van vermaak, inclusief herdenkingen, waarbij een verzameling mensen zich in een bepaald tijdvak in/op een (meestal) begrensde en (eventueel beperkt) openbaar toegankelijke inrichting of terrein bevindt of beweegt."

Waar je wel op moet letten is overlast. Bij geconstateerde overlast door de politie kan er wel bekeurd worden en in het uiterste geval ook de muziekapparatuur in beslag genomen worden.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor zover ik weet zal de politie in geval van geluidsoverlast meestal eerst een waarschuwing geven.
Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Plus voor je antwoord.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
protocol is idd bij eerste constatering waarschuwing, bij tweede een bekeuring en bij de derde constatering binnen een jaar kan de geluidapparatuur in beslag genomen worden. echter de politie kan altijd afwijken van dit protocol, als de omstandigheden daar naar zijn bijv.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb mij altijd afgevraagd op grond van welk wetsartikel de politie tegen dit soort geluidsoverlast optreedt.
Je moet wel aangeven bij de politie dat u een feest geef omdat er boven de 120 man hebt in uw huis tuin heb t zelf toen ook gedaan en als uw muziek wilt draaien heeft uwh daar een vergunning voor nodig tenzij het onder de 85 db is ben zelf dj en heb vaker dit soort antwoorden en mensen hebben daar officieel wel een vergunning nodig als t geluid boven de 85 db per speaker is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dit verschilt per gemeente, even een telefoontje plegen met de gemeente en u weet binnen 2 minuten hoe het zit.