wanneer mag een kind zijn eigen verzuim melding regelen?

Ik hoorde van mijn zoon dat er kinderen in zijn klas die 16 zijn hun eigen verzuim meldingen mogen regelen. Kloppen deze regels of zijn de regels anders?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Tot je 18de ben je leerplichtig en mogen volgens mij alleen je ouders/verzorgers je ziek melden of je verzuim regelen. Daarna mag je het in principe zelf regelen, hoewel bij mij op school ze hier vrij streng in zijn (aangezien ze wel nog op die school zitten en ze de regels gewoon moeten opvolgen). Mijn broer zat op een andere school maar daar kon hij na zijn 18de zich voor alles ziek melden. Na je 18de mag je het dus zelf regelen maar hoe scholen hiermee omgaan verschilt dus sterk.

Toegevoegd na 44 seconden:
Regels opvolgen bedoel ik in de zin van gewoon naar de les komen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, een kind van 16 mag niet zijn eigen verzuim regelen, tenzij hij of zij volwassen verklaard is. Een kind volwassen verklaren kan alleen een rechter doen.