Wat kan/zal een ziekenhuis/arts doen als je cannabis blijft roken tijdens de zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4K
Erna55
8 jaar geleden
In het ziekenhuis is het waarschijnlijk de gynaecoloog die de test aanvraagt. Hij is ook degene die de uitslagen ontvangt.
Een gynaecoloog zelf zal geen actie ondernemen bij een positieve uitslag. De gynaecoloog zal een melding kunnen doen wanneer hij vermoedt dat het leven van het ongeboren kind in gevaar wordt gebracht. Het gebruiken van canabis zal in dezelfde categorie vallen als zwangere vrouwen die (ketting)roken, geregeld veel alcohol gebruiken, ongezond eten, etc. Het is niet zo gezond voor de baby, maar het leven is niet in gevaar. Wanneer de vrouw niet in staat lijkt om voor zichzelf te zorgen, bv. vanwege een ( hard-)drugsverslaving, dan zal de gynaecoloog in eerste instantie contact zoeken met het maatschappelijk werk van het ziekenhuis. Deze zal na gesprek met de moeder een begeleidingstraject in gang kunnen zetten, met jeugdzorg op de achtergrond. Dit Traject wordt niet ingezet wanneer een zwangere vrouw soms canabis gebruikt, rookt , of alcohol gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoop de baby meteen uit huis plaatsen

Het beste antwoord

In elk geval zal een arts het gesprek aangaan met de vrouw in kwestie. De arts zal haar vertellen dat het gebruik van cannabis schadelijk kan zijn voor haar kindje en de mogelijke gevolgen schertsen. Vroeg in de zwangerschap zal een arts misschien aan de vrouw vragen of zij het kind eigenlijk wel wil. Later in de zwangerschap zal de zorg zich vooral concentreren rondom de mogelijke extra zorg voor het kind na de geboorte.

Ik hóóp dat een arts daarnaast ook zal vragen naar de redenen waarom een zwangere vrouw cannabis blijft gebruiken terwijl zij weet dat ze zwanger is, en zal handelen naar bevinden: bijvoorbeeld een vrouw die depressief is doorverwijzen naar een POP-poli (gespecialiseerde psychiatrische zorg voor zwangeren), bij psychosociale problemen doorverwijzen naar het maatschappelijk werk, bij verslaving doorverwijzen naar een verslavingsarts en bij een bewuste keuze en beperkt gebruik misschien enkel voorlichting geven en waarschuwen.

Zwangeren zonder enige medische voorgeschiedenis of problemen worden begeleid door de verloskundige, dus als een vrouw bij de gynaecoloog onder controle staat, zal er altijd *iets* zijn wat zwangerschap en/of bevalling potentieel compliceert. Cannabisgebruik op zich zal daar ook een reden voor kunnen zijn, meer omdat men het kind na de bevalling in de gaten wil houden dan vanwege risico's voor de moeder. Afhankelijk van het tijdstip van het laatste gebruik en de mate van het gebruik van moeder zal het kind na de geboorte worden opgenomen en gecontroleerd op NAS (neonatal abstinence syndrome, ontwenningsverschijnselen bij de pasgeborene) en indien nodig behandeld. De moeder zal waarschijnlijk worden afgeraden om borstvoeding te geven; het THC-gehalte in moedermelk is relatief hoog.

Wanneer de moeder heel veel cannabis gebruikt of weinig lijkt te geven om het welzijn van haar kindje, zal mogelijk Jeugdzorg bij de zaak betrokken worden. Dat zal echter niet zo snel gebeuren, omdat het gebruik van cannabis nu eenmaal niet verboden is. De effecten op het ongeboren kind zijn niet heel duidelijk; voor zover ik kon vinden worden er bijvoorbeeld geen neurologische stoornissen gevonden bij kinderen waarvan de moeder cannabis gebruikte tijdens de zwangerschap. Dat maakt het minder schadelijk dan alcohol. Wanneer er echter twijfels zijn of de ouders wel goed voor het kind kunnen zorgen (bijvoorbeeld omdat moeder verslaafd is) dan zal de arts handelen volgens de meldcode en kan Jeugdzorg eventueel een onderzoek instellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgensmij alleen er wat van zeggen, wat moeten ze nog meer doen? Het kind weghalen voor de veiligheid dat kan niet! En we leven immers in een vrij land :/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang er geen aanwijsbare tekenen zijn dat de vrucht en/of de ongeboren baby in gevaar, van welke aard dan ook, verkeert kan en zal de arts, en/of het instituut waarvoor die arts functioneert, het hooguit bij een informerend gesprek houden.

De arts, en/of het instituut waarvoor die arts functioneert, zal pas andere stappen ondernemen wanneer die kan aantonen dat er daadwerkelijk gevaar dreigt voor het algemeen welzijn van de vrucht en/of de ongeboren baby.

Die stappen kunnen variëren van een gesprek met een bevoegde instantie voor tijdelijke opvang van de 'nalatende' ouder tot een daadwerkelijke scheiding van ouder en kind zodra dit geboren is.

Maar dit laatste zal alleen en alleen dan gebeuren als er door verschillende onafhankelijke specialisten terzake kan worden aangetoond dat er daadwerkelijk met de levensvatbaarheid en/of de levenskwaliteit van het prille leven wordt gespeeld.

Hopelijk komt het allemaal in orde met alle betrokkenen in deze kwestie ;-)