Vanaf welke afstand geldt volgens het BPR de regel van stuurboordswal gaat voor niet meer?

Ik bedoel dus op welke afstand van de SB wal je geen recht meer hebt op voorrang.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt niet automatisch recht op voorrang als je aan stuurboord wal vaart
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar over het algemeen wel, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Oké, een aan stuurboordwal varende recreatieboot moet voorrang verlenen aan een overstekende veerpont - maar over het algemeen geldt dat je voorrang krijgt van al het andere verkeer zolang je aan stuurboord wal vaart.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de scheepvaart spreekt men niet van "voorrang geven" maar van uitwijkplichtig zijn, hoewel deze uitdrukking bij de laatste wetswijziging uit het BPR verdwenen is en vervangen door: een schip dat voorrang moet verlenen.
Ook de term "stuurboordwal" is bij de herziening van het BPR gewijzigd in: stuurboordszijde van het vaarwater. Op het water néém je voorrang. Als je voorrang hebt, dient men dat te nemen door koers en snelheid te behouden.
Op het water verléén je voorrang als je uitwijkplichtig bent. De uitwijkplichtige dient tijdig koers en snelheid te wijzigen.
Er is ook een artikel in het BPR dat bepaalt wanneer een schip récht van voorrang heeft.
Dat is bv op plaatsen waar de volgorde van doorvaren is geregeld of wanneer het schip onmanoeuvreerbaar is.
Als een schipper van dit recht gebruik wil/moet maken, moet hij dit tonen door een rode wimpel op het voorschip te voeren of met een rode vlag heen en weer zwaaien. (dit is een zgn bijkomend dagteken). Bij gevaar voor aanvaring vervallen alle eventuele voorrangsregels. Men moet proberen van het andere schip af te varen. Men gaat dan in de beweging van het andere schip mee, waardoor de stoot van een niet te vermijden aanvaring minder hard aankomt. Voor alle vrij- en niet vrijvarende veerponten geldt artikel 6.23 van het BPR.
Alle soorten ponten en veren hebben voorrang, zij dienen op voldoende afstand achterlangs te worden gepasseerd.

Het beste antwoord

In het binnenvaartpolitiereglement zult u geen enkele regel vinden waarin een afstand t.o.v. de stuurboordwal wordt genoemd of geldt waarbij de regel “Stuurboordwal gaat voor” niet meer van toepassing zou zijn.
1. De hoofdregel is: Stuurboordwal gaat voor. Altijd.
2. Men dient zoveel mogelijk stuurboordwal te varen. Altijd.
Op de wateren waar het Binnenvaartpolitiereglement geldt heeft de schipper zich hier aan te houden.
In de scheepvaart (zeevaart zowel als binnenvaart) spreekt men niet van voorrang hebben maar heeft men uitwijkplicht. "Stuurboordwal gaat voor" betekent dus niet dat men voorrang heeft, het betekent dat de andere uitwijkplichtig is.

Vaart een schipper zover van de stuurboordwal af dat hij zich op de vaarroute bevindt van het tegemoetkomende schip dan is hij uitwijkplichtig. De regel “stuurboordwal gaat voor” geldt dan niet, men vaart namelijk niet meer stuurboordwal, er is dan sprake van “varen aan de verkeerde kant” en heeft men de plicht er alles aan te doen om een aanvaring te voorkomen.
Wanneer een schipper om wat voor reden dan ook moet varen aan haar bakboordzijde, bijvoorbeeld om sterke stromingen te ontwijken of bij het binnenvaren van een haven, dan mag dit schip volgens het BPR door middel van het tonen van het 'blauwe bord met wit flikkerlicht” aan een tegemoetkomend schip verzoeken om het passeren 'stuurboord op stuurboord' te laten gebeuren. In normale gevallen gebeurt het passeren 'bakboord op bakboord' ofwel 'rood op rood'.

Mocht men dus zonder enige reden zo ver uit stuurboordwal varen dat de regel "Stuurboordwal gaat voor" niet meer zou gelden dan geldt dat vaargedrag - ook in de binnenvaart - als zeer slecht zeemanschap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar als ik het dus goed begrijp, een schip/boot heeft dus ovet het algemeen uitwijkplicht als hij verder van de SB kant vaart dan nodig is?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@lovekonijnjes, inderdaad, men moet maken dat men zo snel als mogelijk richting stuurboordwal vaart.
Mocht de Dienst Waterpolitie (de vroegere Rijkspolitie te Water) een schipper zo zien zondigen tegen de vaarregels dan weet ik zeker dat hij een bezoek aan boord krijgt. Dat is dan schrikken, maar van de boete schrikt men nog veel harder.