Wordt je altijd in de handboeien gezet bij een arrestatie?

werd door een agent in de handboeien gezet en gearresteerd omdat ik mijn identiteitspapieren niet wilde laten zien. heb mij vrijwillig aangeboden om mee te gaan naar het buro

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Amsterdam-West heeft zoiets het meeste effect.
Men lijdt gezichtsverlies tegenover ouderen en jongeren.
Men verliest respect en aanzien als men geboeid wordt afgevoerd.
Men kan na de vrijlating met stoere verhalen terugkomen, maar het respect en aanzien wordt nooit meer terugverdiend.
U zult altijd in het geheugen blijven gegrift als de persoon die geboeid werd afgevoerd.
Ondanks de nieuwsgierige aard van de mens boeit het hun niet over het hoe en waarom. U krijgt het stempel van crimineel.
Dat boeien werkt preventief en geeft een signaal af.
Ik kan mij voorstellen dat men zich wel bedenkt om een volgende confrontatie te vermijden door gewoon mee te werken.
Men wordt niet altijd geboeid, dat ligt geheel aan de situatie. (agressie, vluchtgevaar etc)

Antwoorden (4)

Niet altijd, meestal alleen als ze een tegenstribbeling verwachten of denken dat die nog gaat komen: het is voor hun eigen veiligheid ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het al aangegeven. ' niet wilde laten zien' dat is dus anders dan niet kon laten zien. omdat je ze niet bij je zou hebben dus.. Maar jij ging bewust niet meewerken. Daarom is een agent dan gemachtigd jou te boeien en te arresteren.
(niet handig van je overigens, wel boeiend :p)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst: je hebt de wettelijke plicht om die papieren te laten aan een politieagent die erom vraagt in bepaalde omstandigheden.
Die oezichthouders mogen je niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen. Situaties waarin dit mag zijn bijvoorbeeld:
* verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
* handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
* opsporing van strafbare feiten.

Als je geen origineel en geldig identiteitsbewijs kunt of wilt laten zien, bent je strafbaar. Je loopt dan het risico dat je wordt meegenomen naar het politiebureau of dat je een boete krijgt.

En nee, handboeien worden niet altijd toegepast bij een arrestatie. Niet iedereen die aangehouden wordt laat zich echter rustig meevoeren. Als een verdachte zich verzet en overmeesterd wordt, moet hij altijd handboeien om zodat hij geen gevaar voor zichzelf of de anderen vormt bij het transport naar het politiebureau.
Computoon
11 jaar geleden
Volgens de politiewet:
Artikel 22

1.De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen.

2.De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden.

3.De in het tweede lid bedoelde feiten of omstandigheden kunnen slechts gelegen zijn in:

a. de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, of

b. de aard van het strafbare feit op grond waarvan de vrijheidsbeneming heeft plaatsgevonden, één en ander in samenhang met de wijze waarop en de situatie waarin het vervoer plaatsvindt.

Voor het aanleggen van handboeien geldt: Niet aanleggen tenzij........
Dat wil zeggen: alleen aanleggen indien echt nodig en voldoet aan de wettelijke gronden.