Mogen nabestaande de overledene zelf naar het crematorium rijden met eigen vervoer.Busje of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Geen vervoermiddel voorgeschreven in de wet
In de wet op de lijkbezorging wordt geen specifiek vervoermiddel genoemd waarin overledenen vervoerd zouden moeten worden. Dit betekent in de praktijk dat in principe elk vervoermiddel toegestaan is van vliegtuig t/m roeiboot. De enige uitzondering hierop is de ambulance, deze mag alleen zieken vervoeren.
Echter als er sprake is van een niet natuurlijke dood, dan legt de wet strenge bepalingen op: de dode mag pas worden vervoerd na toestemming van de Officier van Justitie.

Gemeentelijke verordeningen/voorschriften
Een aantal gemeentes hebben specifieke verordeningen/voorschriften met betrekking tot het vervoer van een overledene. Voor inlichtingen hierover moet men zich wenden tot het gemeentehuis.

Algemene regel
In het algemeen kan men stellen dat vervoer van een overledene in elk voertuig of id. mag mits de openbare zeden en/of -orde en/of veiligheid niet geschaad wordt.

Uitvaart te voet
Indien men de overledene zelf wil dragen c.q. te voet wil volgen naar begraafplaats of crematorium is, wanneer dit over openbaar gebied (straat, weg etc.) gebeurd, veelal toestemming van de burgemeester nodig. De gemeente zal in zo'n geval veelal een routeplan vragen en het te verwachten aantal personen die te voet en/of per vervoermiddel de uitvaartstoet volgen. Toestemming kan enkel geweigerd worden op basis van openbare zeden en/of -orde en/of veiligheid. Veelal zal de gemeente bij specifieke bezwaren met een voorstel voor een alternatieve route komen, immers het recht van nabestaanden om op hun eigen wijze de uitvaart te doen is een groot goed dit i.v.m. recht van vrijheid van meningsuiting, geloof etc. Op de begraafplaats of op het terrein van het crematorium moeten echter de aanwijzingen van de beheerder/directeur van de begraafplaats of crematorium worden opgevolg, dit levert echter zelden problemen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een busje moet kunnen, met de overledene op lijn 3 lijkt me geen goed plan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag met eigen vervoer een overledene naar een laatste rustplaats brengen. Het gebeurt heel vaak dat wanneer een baby is overleden, die door de ouders in eigen auto wordt vervoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hej Daantje 54;
Een jaar of drie geleden is bij ons in het dorp (zo'15 km. zuidelijker als waar jij woont) een transportondernemer overleden. Die is destijds achter op een eigen (oude) open vrachtwagen naar de kerk gebracht.
Was best wel indrukwekkend.
jc54
13 jaar geleden
Zelf je dierbare vervoeren naar het crematorium !
Wettelijk is het toegestaan je dierbare met eigen vervoer naar het crematorium te begeleiden. In feite zijn hier weinig regels voor opgesteld. Dit mag b.v. in je eigen bestelwagen, een motor met zijspan, paard en wagen, een koets, maar ook b.v. op een bakfiets. Uiteraard moet dit wel discreet gebeuren en is het wel de bedoeling dat het regelen van een niet reguliere vorm van afscheid nemen met het betreffende crematorium wordt overlegd. Niet alle crematoria zullen in eerste instantie hun medewerking aan een afscheid in eigen beheer verlenen (eigen beheer wordt minder aan verdiend); informeer gerust bij meerdere crematoria in de regio.
Let wel: als je besluit de begeleiding en het vervoer zelf ter hand te nemen, moet je bij het aanvragen van de akte van overlijden op het gemeentehuis tevens een verklaring aanvragen waarin toestemming verleend wordt het lichaam te mogen vervoeren. Daar de nabestaanden deze verklaring doorgaans niet kunnen inzien (begrafenisondernemer regelt dit meestal), moet je niet schrikken van de termen 'lijk' en 'verbranden'. Het gebruik van deze termen heeft een wettelijke of juridische grondslag.

Je kunt nog vele andere zaken rondom een overlijden zelf ter hand nemen. Zie ook:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/40868-crematie-op-persoonlijke-wijze.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dergelijke dingen staan allemaal in de wet op de Lijkbezorging. Die zou je even kunnen nalezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zolang het niet te gek word, laten we zeggen: géén vorkheftruck