Stel er komt een verbod op sektes, zijn de Jehova's Getuigen dan ook verboden, want dat is toch ook een sekte?

http://www.nu.nl/politiek/2456417/d66-wil-juridische-aanpak-sektes.html

De uitzending van undercover Nederland over de sekte 'Miracle of love', heeft veel stof doen opwaaien. Nu wil D66 dat sektes aangepakt worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan daar nooit goede maatstaven voor aanleggen; de grote godsdiensten zoals het christendom en de islam zijn ook als sekte begonnen.

De jehova-getuigen zijn lid van een kerk en is het in die zin geen sekte. Overigens staan Jehova getuigen niet onder dwang, als ze willen kappen met het geloof , dan kan dat. Ook zijn ze niet in die mate gemanipuleerd dat ze niet meer vrij kunnen denken. Je moet niet vergeten dat sommige mensen in welke stroming of kerk wat te fanatiek zijn, maar dat is ook een eigen keuze. Ik heb kontakten met jehova's (ik ben er zelf GEEN) maar de wijze waarop ze met een aantal zaken omgaan , daar kan ik echt respect voor opbrengen. Omdat ik ook sektes ken is er een wezenlijk verschil tussen kerken en sekten. Bij sektes is er vrijwel altijd een soort verslaving-achtige dwangmatigheid tov de groep aanwezig en wordt dit ook veroorzaakt (manipulatie) en onderhouden (oa. door rituelen en investeringen in veel tijd en/of geld) Dus komen in elke kerk haast wel mensen voor die deze gedragingen ontwikkelen wat men wel geloofswaanzin noemt. Kerken of groepen die dit bewust pogen te bewerkstelligen zouden beter verboden kunnen worden. het is echter lastig dat objectief vast te stellen. Ik vind dat D66 hier een wat sektarische denkwijze op na houdt, helaas zie je dat wel bij meer partijen. Overal waar het eigen denken en het vormen van meningen belemmerd wordt loert dit gevaar. Zo is het in mijn opinie een ongezonde zaak dat fractieleden gedwongen worden een gezamenlijk standpunt in te nemen, veel mensen worden immers ook op eigen titel gekozen. Vooral in sterk ethisch geladen kwesties kan men dan aangezet worden tot ontrouw tegen eigen waarden. dat is niet goed volgens mij.

Over het algmeen worden Jehovah's getuigen niet als sekte bezien, maar als geloof. Echter, of een groepering een sekte is wordt vaak aan de hand van een aantal kenmerken bepaald. De lijst van Boerwinkel luidt: * De neiging tot perfectionisme * De neiging tot isolatie en groepsvorming, vaak met het idee van het 'uitverkoren' (elite) zijn van de volgelingen * De neiging tot anticipatie op de toekomst (toekomstige verlossing uit huidig onheil) * De neiging tot verabsolutering van een deelwaarheid en/of de eigen waarheid * De neiging tot ressentiment (het sterk afzetten tegen de 'anderen', de vorige groep en verguizing of erger van 'afvalligen') * De neiging tot intense zendingsdrang, met alle middelen overhalen van anderen tot de eigen groep Als we deze lijst bekijken, moeten we concluderen dat de Jehovah's Getuigen aan AL DEZE kenmerken voldoen. Daarmee kunnen we dus ook concluderen dat het een sekte is. Of ze daarmee ook verboden worden; dat denk ik niet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100