Stel er komt een verbod op sektes, zijn de Jehova's Getuigen dan ook verboden, want dat is toch ook een sekte?

http://www.nu.nl/politiek/2456417/d66-wil-juridische-aanpak-sektes.html

De uitzending van undercover Nederland over de sekte 'Miracle of love', heeft veel stof doen opwaaien. Nu wil D66 dat sektes aangepakt worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

Als er een dergelijke wet zou komen, moeten er ook scherpe definities vastgesteld worden: op welke gronden is iets een sekte, wanneer is het een 'onschuldige' overtuiging, waar ligt de grens daartussen?
Ik vrees dat dat niet erg haalbaar is.
Ook omdat je dan inderdaad problemen gaat krijgen: ik denk niet dat de overheid het risico zal nemen pakweg de Jehova's tot sekte te bestempelen en dus te verbieden.
Zinvoller is misschien bepaalde wervingsvormen te verbieden en aan te pakken - maar waarschijnlijk kan dat op grond van de huidige wetgeving al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Volgens mij valt de jehova onder geloof en niet onder sekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er maar vanaf wat je als sekte ziet. Als je maar ruim genoeg definieert dan kun je D66 zelf ook als sekte beschouwen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat wel heel ver. Ik vind de wijze waarop D66 zijn seculiere en progressieve Ideeen in wetgeving wil omzetten bijna net zo opdringerig als ik de Jehova's vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@AUser vind ik een goeie jammer dat je geen + kan geven bij reacties want dan had je er een gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Laten we het hopen, geen iritante lui meer aan de deur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plak een doodshoofdje naast de deurbel durfen ze gelijk niet meer aan te bellen. werkt bij mijn wel tenminste. heb twee doodshoofdjes in 2 vazen met 3 zwaarte rozen voor het raam staan. en ze lopen mijn huis straal voor bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha
Je kan daar nooit goede maatstaven voor aanleggen; de grote godsdiensten zoals het christendom en de islam zijn ook als sekte begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jehova's getuigen is een kerkgemeenschap en geen sekte en zal daarom niet worden verboden n.a.v. je vraag.

Jehova's getuigen zijn leden van een aan het Protestantisme verwante, fundamentalistische en millennianistische stroming. Hun kerkgenootschap wordt aangeduid als Jehovah's Getuigen, maar heet in werkelijkheid Wachttoren-, Bijbel- en Traktaatgenootschap (vaak verkort aangeduid als Wachttorengenootschap).

Een sekte (richting of weg) is de gezamenlijke aanhang van een (met name) godsdienstige beweging die op onderdelen andere leerstellingen aanhangt dan de oorspronkelijke waaruit zij is voortgekomen of van is afgesplitst (vaak) door een schisma. De term wordt vooral gebruikt wanneer de beweging werd gesticht door een (charismatische) leider met een nieuwe leer of openbaring. In het algemeen taalgebruik heeft "sekte" vaak een ongunstige connotatie, vooral door het ervan afgeleide woord "sektarisch" wat duidt op exclusivisme, het volgen van mensen en wordt geassocieerd met extreme, gevaarlijke vormen als de Jones-sekte. Om deze reden vermijden wetenschappers de term "sekte" meestal en gebruiken de uitdrukking "nieuwe religieuze beweging".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je gelijk, maar dat was niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat de vraag verwijderd zou zijn als je de vraag zo gesteld had.
Had er zondag nog twee aan de deur en heb meestal wel een leuk gesprek met hun. Ze zijn niet meer zo drammiger als vroeger. Gelooft u misschien in de evolutietheorie? vroegen ze, toen ik zij dat ik niet gelovig was. Ik zei: dat is geen geloof maar een wetenschap en het voordeel van de wetenschap is, dat als er nieuw bewijsmateriaal wordt aangedragen, de wetenschap er niet mee zit hun theorien aan te passen. Misschien iets voor de Jehova's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want zij zijn geen wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je poneert een stelling in je vraag ("JG is een sekte"). Volgens de GV-richtlijnen is dat ook verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag bewijs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er wel meer die zich zo gedragen als JG. Toen ik (hervormd-gereformeerd op papier) oud genoeg werd om zelf te beslissen en niet meer naar catechisatie (= indoctrinatie) wilde, kwamen er ook een mannetje aan de deur dreigen. Toen ik me wilde uitschrijven, kwamen er meerdere mannetjes tegelijk en later brieven. En dat is een algemeen geaccepteerde christelijke kerk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad worden JG door uittredende leden soms een sekte genoemd. Ook de van Dale spreekt over een sekte. Misschien toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt zeer zeker. Ik wilde slechts zeggen, als dergelijk gedrag sektes definieert, dan zal er buiten JG ook naar andere kerkelijke groeperingen gekeken moeten worden. Maar die zijn te wijdverbreid, dus zal dat niet gebeuren (want kost o.a. stemmen) en aan de hand daar van JG ook niet.
Je kunt nooit een sekte als zodanig verbieden, want dan schend je de vrijheid van godsdienst, vergadering etc.
Wel kun je bepaalde gedragingen verbieden, zoals het beperken van de vrijheid van de leden, financiele malversaties, dwang etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jehova's getuigen zijn sekteleden, ze hangen dit geloof aan uit vrij wil.

bij een sekte is er sprake van
-een autoritaire leider
-nemen een uiters negatieve houding aan tegen ieder die een andere visie heeft dan dat van hun
-maken gebruik van destructieve controletechnieken
- en dwingende beinvloedingstechnieken
-stellen financiele eisen
-moeten loyaal zijn naar de andere sekteleden
-er is een grote sociale controle
-er is sprake van taalmanipulatie (eigen opvatting opdringen aan anderen)
-verdragen geen kritiek, Ierder moet zich onderwerpen en de waarheid mag niet in twijfel worden getrokken
-dreigen en chanteren als een lid de sekte wil verlaten

door dit alles is er inbreuk op de privacy, eigen intentiteit en eigen omgang zo groot en de druk om zich te onderwerpen alleen maar nog groter wordt.

meer info via de link

Toegevoegd na 34 minuten:
jehova's getuigen zijn GEEN sekteleden bedoelde ik dus
(bloos)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEEJJJJ ! ben ik weer wazig aan het lullen??
shoot!!! (dat blonde aspekt hiero begint aardig een blind aspect te worden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dan lijkt het wel een sekte hoor want vele van jou opgenoemde punten komen in hun programma voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
shoot, dacht dat ik al gereageerd had!
wij hadden goede kennissen die ook Jehova's getuigen waren. ik heb ze het hemd van het lijf gevraagd, me flink in hun geloof verdiept, gevraagd waarom ze een bepaalde vorm geven aan hun geloof, en heb zelfs de stoute schoenen aangetrokken en ben een keer naar een landelijke megameeting geweest van de jehova's getuigen
(thialf stadion, het zat echt bomvol!)
bijzonder was dat iedereen tas, jas, foto/film apparatuur kom laten staan als ze een rondje loopten, er voor eten en drinken niet betaald hoefde te worden maar je wel vrijwillig een bijdrage kon doen. de omwonenden kwamen een praatje maken en vertelden mij dat ze hun huis en auto en af hoefden te sluiten zoals ze bij andere activiteiten in het Thialf wel angstvallig deden.
ik heb nooit ervaren dat er enige druk of dwang bij te pas kwam. bovendien bestaat er in elke plaats 1 of meerdere 'gemeenten' van de Jehova's getuigen. het kan natuurlijk voorkomen dat 1 persoon hiervan het geloof net wat anders oppakt en hier een eigen draai aan kan geven, of zoals de man in het verhaal wellicht zijn eigen opvattingen en ervaringen heeft. ik zeg dus niet dat het onmogelijk is wat ik lees in je link, maar ben ook van mening dat je uit 1 verhaal niet de drijfveer van een wereldwijd geloof kan bepalen.
het kan mogelijk zijn, maar geen reden om een heel geloof over 1 kam te scheren. bij de kerken heb je ook fanatiekelingen (hele dorpen lopen soms uit om 3 x per dag naar de kerk te gaan, of zijn verplicht om een 1/10e deel van hun inkomsten in te leveren, er word kindermisbruik verzwegen etc)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft juist een prachtige omschrijving van wat een sekte EN de Jehova's getuigen typeert, en plaatst ze daarmee 100 % binnen de doelgroep 'sekte'.
Ik had je een plusje gegeven, maar moest er dus na je toevoeging helaas een minnetje van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik had ook het hele verhaal gelezen, en het meeste leek mij van toepassing te zijn op Jehova's. En toen kwam de wat bevreemdende toevoeging dat je daaruit concludeert dat het geen sekte is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap jullie allemaal wel hier hoor, maar ben eigenwijs....een paar geheel eigen interpretaties en ervaringen maakt een geloof nog geen sekte, of negatief, of slecht, als het geloof in het algeheel gekenmerkt word door de kenmerken die bij een sekte horen is het wat anders. wat het uithuwelijken betreft. bij elke groep, of dit nu geloof is of niet, heb je er altijd een paar malloten tussen zitten. alleen worden bepaalde groeperingen of geloven sneller in een slecht daglicht geplaatst (zeg niet dat jij of iemand anders dit hier doet, begrijp me goed) deze mafkezen zijn maar een heel klein percentage van het complete geloof (JG wereldwijd miljoenen) die naar mijn idee niets zeggen over de uitgangspunten van het geloof en de algemene bekende gebruikelijke gebruiken die hierbij horen. (klopt de zin nog?) ik ken mensen van die de Islam aanhangen en kan ermee lezen en schrijven, en zie ze bv niet als terrorist. ik ken JG waar ik mijn vraagtekens bij heb. ik schreeuw en vloek niet als ik langs een kerk loop waar een dienst gaande is, maar voel me evenmin geroepen om er binnen te stappen en plaats te nemen. ik ben geen christen en heb me niet aangesloten bij een bepaald geloof. in die zin ben ik dus zwáár heidens. maar toch geloof ik wel. ik geloof in leven en laten leven, de vrije keuze en de vrijheid van elk mens.
ik denk ook dat iemand die een bepaald geloof aanhang pas slecht is als je d.m.v. het geloof mensen schaadt, in welke zin van het woord dan ook maar dat dit meer zegt over de persoon (en soms personen) dan over de principes van het geloof zelf waar ze zich toevallig bij aan hebben gesloten en dit verpersoonlijken naar eigen inzicht uit egoïstisch oogpunt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk ook dat iemand die een bepaald geloof aanhang pas slecht is als je d.m.v. het geloof mensen schaadt, in welke zin van het woord dan ook
@ eucalypje geloof me er wordt onder het mom van hun geloof veel menden enorm veel verdriet en pijn aangedaan zelfs zo erg dat mensen onder behandeling moeten
denk alleen maar aan de uitsluitings regeling als je niet meer in bepaalde leerstellingen kan geloven bvb het verbod op bloed en je neemt een bloedtransfusie dan wordt je uitgesloten en besta je niet meer voor heel de gemeente en die eerst je fam en vrienden je vaders en moeders waren ja je hele fam , nou dan ben je dus alleen op de wereld er zijn veel redenen waarom je uitgeloten kan worden roken
sexs voor het huwelijk , valt onder hoererij
dronkenschap en nog veel meer
en waarom doen ze dat die uitsluiting?
omdat de gemeente rein moet blijven!!!!!!!! en op deze manier worden de gelederen gesloten en andersdenkenden niet toegelaten als er weer eens nieuw licht is dan wordt er geacht allemaal met de neus dezelfde kant op en een andere keus is er niet!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk alles wat jij zegt waardoor hun juist geen sekte zouden zijn vind ik juist van wel.. ze staan niet open voor jou mening, ze dringen hun geloof op, zetten een poot tussen de deur(ja bij ons gebeurt dat echt nog) eigenlijk komt alles overeen wat jij zegt terwijl jij nu juist zegt dat het niet zo is.. ik snap het niet helemaal..
Strikt bezien zijn de jehova's getuigen een sekte - al hangt het een klein beetje af van welke definitie je hanteert - omdat de leden niet helemaal vrij zijn in hun komen en gaan. Om tamelijk banale redenen kun je uit de gemeenschap gezet worden, en een persoonlijke invulling van het geloof is out of the question (al geldt dat bij meer grote religies). Ze zijn denk ik echter te groot en hebben wereldwijd te veel invloed (helaas, want ze hebben een paar héle kromme vingers in de pap) om ze onder een dergelijk verbod te laten vallen.

Uiteindelijk zijn bijvoorbeeld ook het christendom als sekte van het jodendom en de protestanten als sekte van de katholieke kerk begonnen, en hebben ze zich aan die 'cultstatus' inmiddels wel deels onttrokken. Bij jehova's hangt het er wellicht nog een beetje om, al zijn ze bij lange na niet onomstreden, ook niet in christelijke kringen.

En ze vertonen nog wel degelijk vele overeenkomsten met 'duidelijkere' sekten als Hare Krishna, Scientology of de Moon-sekte. Vermoedelijk zijn ze onder te brengen onder het zelfde type kerk als bijvoorbeeld de Mormonen. Ook een groep waar naar alle waarschijnlijkheid geen verbieden aan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De jehova-getuigen zijn lid van een kerk en is het in die zin geen sekte.
Overigens staan Jehova getuigen niet onder dwang, als ze willen kappen met het geloof , dan kan dat.
Ook zijn ze niet in die mate gemanipuleerd dat ze niet meer vrij kunnen denken.
Je moet niet vergeten dat sommige mensen in welke stroming of kerk wat te fanatiek zijn, maar dat is ook een eigen keuze.
Ik heb kontakten met jehova's (ik ben er zelf GEEN) maar de wijze waarop ze met een aantal zaken omgaan , daar kan ik echt respect voor opbrengen.
Omdat ik ook sektes ken is er een wezenlijk verschil tussen kerken en sekten.
Bij sektes is er vrijwel altijd een soort verslaving-achtige dwangmatigheid tov de groep aanwezig en wordt dit ook veroorzaakt (manipulatie) en onderhouden (oa. door rituelen en investeringen in veel tijd en/of geld)
Dus komen in elke kerk haast wel mensen voor die deze gedragingen ontwikkelen wat men wel geloofswaanzin noemt.
Kerken of groepen die dit bewust pogen te bewerkstelligen zouden beter verboden kunnen worden.
het is echter lastig dat objectief vast te stellen.
Ik vind dat D66 hier een wat sektarische denkwijze op na houdt, helaas zie je dat wel bij meer partijen.
Overal waar het eigen denken en het vormen van meningen belemmerd wordt loert dit gevaar.
Zo is het in mijn opinie een ongezonde zaak dat fractieleden gedwongen worden een gezamenlijk standpunt in te nemen, veel mensen worden immers ook op eigen titel gekozen.
Vooral in sterk ethisch geladen kwesties kan men dan aangezet worden tot ontrouw tegen eigen waarden.
dat is niet goed volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit kan ik naar het rijk der fabelen verwijzen. Jehova's getuigen zijn allemaal gehersenspoeld en worden flink onder de duim gehouden. Het is dan ook niet een 'normale' kerk maar een giftige sekte
Over het algmeen worden Jehovah's getuigen niet als sekte bezien, maar als geloof. Echter, of een groepering een sekte is wordt vaak aan de hand van een aantal kenmerken bepaald.

De lijst van Boerwinkel luidt:
* De neiging tot perfectionisme
* De neiging tot isolatie en groepsvorming, vaak met het idee van het 'uitverkoren' (elite) zijn van de volgelingen
* De neiging tot anticipatie op de toekomst (toekomstige verlossing uit huidig onheil)
* De neiging tot verabsolutering van een deelwaarheid en/of de eigen waarheid
* De neiging tot ressentiment (het sterk afzetten tegen de 'anderen', de vorige groep en verguizing of erger van 'afvalligen')
* De neiging tot intense zendingsdrang, met alle middelen overhalen van anderen tot de eigen groep

Als we deze lijst bekijken, moeten we concluderen dat de Jehovah's Getuigen aan AL DEZE kenmerken voldoen. Daarmee kunnen we dus ook concluderen dat het een sekte is. Of ze daarmee ook verboden worden; dat denk ik niet.