waarom mag je weed niet vervoeren in nederland terwijl je wel weed thuis mag hebben en in de coffieshop mag kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Dat klopt niet.
Je mag 5 gram in je bezit hebben.

In Nederland geldt een gedoogbeleid voor softdrugs. Dit houdt in dat de verkoop van softdrugs in coffeeshops wel strafbaar is , maar dat het Openbaar Ministerie de coffeeshops niet vervolgt.

Ook vervolgt het Openbaar Ministerie burgers niet als zij kleine hoeveelheden softdrugs bezitten. Het gaat hier om:
maximaal 5 gram cannabis (wiet, marihuana, hasj);
maximaal 5 hennepplanten.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/gedoogbeleid-softdrugs-en-coffeeshops

Zo'n gedoogbeleid is per definitie onlogisch: De aanvoer aan coffeeshops gaat natuurlijk met grotere partijen dan 5 gram en dat is verboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, de vragensteller heeft gelijk hoor. Je mag in een coffeeshop 5 gram in bezit hebben. Thuis 30 gram en op de openbare weg 0 gram.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fidolecosp: waar staat dat dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de vraag, of de politie een boete oplegt of tot arrestatie overgaat, is essentieel of er een aanwijzing is dat er in drugs gehandeld wordt ja of nee. Is er een hoeveelheid enkel voor eigen gebruik in bezit dan wordt over het algemeen niet vervolgd. Meestal is dat een hoeveelheid die voor één keer gebruiken nodig is, dus 5 gram.
http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/drugs/drugs-beleid/met-hoeveel-gram-drugs-word-je-gearresteerd/

Andere antwoorden (1)

De regels over drugs in Nederland zijn beschreven in de Opiumwet. Gebruik van drugs is niet strafbaar; maar productie, handel en bezit van drugs zijn wel strafbaar. Het vervolgingsbeleid richt zich vooral op de productie van en handel in drugs. Aan opsporing van bezit van kleine hoeveelheden drugs voor eigen gebruik is een veel lagere prioriteit toegekend. De politie mag altijd controleren op drugs in kader van de opsporing van dealers.

Coffeeshops worden gedoogd vanuit het oogpunt van gezondheidsbescherming. Gedogen betekent dat de verkoop van softdrugs in coffeeshops wel strafbaar is, maar dat het Openbaar Ministerie de coffeeshops niet vervolgt.
Ook vervolgt het Openbaar Ministerie burgers niet als zij kleine hoeveelheden softdrugs bezitten. Het gaat hier om:
maximaal 5 gram cannabis (wiet, marihuana, hasj)
maximaal 5 hennepplanten.

Het antwoord op je vraag is daarom dat het niet mag. Maar dat het oogluikend wordt toegelaten wanneer iemand slechts een paar gram wiet voor eigen gebruik bij zich heeft.
Amadea
10 jaar geleden
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
gebruik van drugs is niet strafbaar gesteld in de opium wet
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
sorry, las het verkeerd. net wakker na een serie nachtdiensten. ter compensatie een +je :)