Is een uitkering een oplossing?

N.a.v. een eerdere vraag, waarin ik de vraagsteller aanraadde om te gaan werken i.p.v. de hand verder op te houden waren er nogal wat mensen die over mijn antwoord heenbuitelden.

Naar mijn mening is de overheid niet geintresseerd in mensen die hun eigen broek ophouden, want die zijn zelfstandig en niet te onderdrukken, maar wil de overheid mensen zo afhankelijk mogelijk houden. Dat is ook wat overheersende/misbruikende mannen doen met hun vrouwen.: afhankelijkheid creeeren is 'the name of the game'. De Nederlandse politiek haat zelfstandige mensen: ze duwen de subsidie en uitkeringen desnoods door jouw strot.

Je levert door het accepteren van een uitkering jouw hele hebben en houwen in. Als je dat kan voorkomen dan win je verdraaid veel: je eigenwaarde, de beschikkingsbevoegdheid over je eigen zaken.
Als je een uitkering ontvangt is dat niet genoeg om van te leven en altijd een pietsje teveel om van honger dood te gaan. Mensen die zo over ond sociale vangnet juigen hebben genoeg geld om er nooit toe veroordeeld te worden.

Als je een uitkering krijgt, dan mag een ambtenaar zomaar binnenkomen en je wasmand controleren, mischien heb je vannacht een gast gehad...

Als je dit zo beschouwt, dan moet toch - uitzonderingen daargelaten - een advies altijd luiden, ga werken en hou je eigen broek op. Eens of oneens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een uitkering is als een vangnet. Net zoals trapezeartiesten gebruiken in het circus. Het is niet de bedoeling dat het gebruikt wordt maar als toch een keer de nood aan de man komt, is het daar. Veilig gevoel!
Een mooi instrument voor diegene die echt pech hebben, en een uitgelezen kans voor types die er misbruik van willen maken….
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Een uitkering is niet altijd een oplossing.
Maar soms kan het niet anders, mensen die al lang uit de arbeidsmarkt zijn komen vaak moeilijk aan een baan. ook mensen die ouder zijn komen vaak leeftijd discriminatie tegen, het mag wel niet maar toch gebeurd het.
Vrouwen die nog kleine kinderen hebben willken ook vaak thuis blijven om hun kinderen op te voeden daar is een uitkering soms de enige oplossing.
Voor ieder geval moet gekeken worden wat de beste oplossing is.
Je moet in het leven proberen om op eigen kracht te overleven maar soms kan het niet anders.
Met een uitkering verlies je we een hoop privacy daar heb je gelijk in .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel te meer mensen een uitkering hebben (en dan heb ik het in het in het hele stuk over mensen die in staat zijn te werken) , zoveel te meer belasting ik moet betalen, want het geld moet ergens vandaan komen. Dat mensen stevig gecontroleerd worden of ze terecht een uitkering hebben, hoort daarbij. De wasmand napluizen gaat erg ver, maar controle mag er best zijn.

Dat een (normale)uitkering te weinig is om van te leven bestrijdt ik, de meeste mensen die grote moeite hebben om er mee rond te komen hebben door omstandigheden vaak een verminderde uitkering, die hebben het wel moeilijk. Het is misschien keihard, maar een uitkering is er voor de noodzakelijke dingen, niet voor de extra's. Daarbij is het bedoelt als tussenoplossing, en niet om jarenlang van te hebben.

Wel vind ik dat er ook wel zaken soepeler zullen mogen. Bijvoorbeeld een alleenstaande ouder hoeft van mij niet 40 uur per week aan het werk. Beter zou zijn om, als die persoon werkt een deel van het geld te houden (vroeger was dat een kwart van wat je verdiende) en de rest aan te vullen. Dus niet zoals nu dat je als je 20 uur werkt je alles in kunt leveren.

Dus: stimuleren om te werken, als iedereen zijn/haar steen bijdraagt blijft er ook meer over voor diegene die het echt nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat een (normale)uitkering te weinig is om van te leven bestrijdt ik, de meeste mensen die grote moeite hebben om er mee rond te komen hebben door omstandigheden vaak een verminderde uitkering, die hebben het wel moeilijk. Het is misschien keihard, maar een uitkering is er voor de noodzakelijke dingen, niet voor de extra’s. Daarbij is het bedoelt als tussenoplossing, en niet om jarenlang van te hebben. Hier ben ik het even niet met u eens. De uitkering is zeker niet genoeg om van te leven. Een uitkeringsgerechtigde (alleenstaande) krijgt ongeveer 850 euro en is totaal afhankelijk van de toeslagen die hij krijgt van de belastingdienst. Wanneer de belastingdienst gaat verrekenen en gaat inhouden op toeslagen, dan hang je al. Daar houden andere instanties geen rekening mee, dus een extra rekening van het een of ander kan al niet meer betaald en zo ontstaat schuld. Gelijk hebt u wel als u zegt dat het een tussenoplossing is.
Een uitkering is een NOODoplossing voor wie niet voor zichzelf kan zorgen. Dat kan tijdelijk zijn, bij ziekte of bijstand, of langdurig, bij volledige arbeidsongeschiktheid door bijvoorbeeld een handicap. Een uitkering MAAKT je niet afhankelijk, je krijgt een uitkering OMDAT je al afhankelijk BENT. Van anderen, en in het NEderlandse geval dus van de stat, omdat het helpen van elkaar hier volledig geïnstitutionaliseerd en geanonimiseerd is. Het sociaal vangnet dat we in Nederland kennen, vervangt de noodzaak om te bedelen of bij de kerk of het armenhuis om steun te vragen, of gewoon te sterven - de situatie van vroeger eigenlijk.

Dat we daarin soms een beetje doorgeschoten zijn, en hier en daar het kind met het badwater hebben weggegooid waardoor mensen met een uitkering daar vaak ook volledig van afhankelijk BLIJVEN (de armoedeval) is eigenlijk onvermijdelijk, maar wel een punt van aandacht voor de toekomst. Want het aantal mensen groeit, zeker wanneer er niet meer werk is voor iedereen.

Natuurlijk vallen daar slachtoffers bij, en die zullen er blijven vallen, altijd en in elke situatie. Maar er zullen altijd mensen blijven die gewoon onmogelijk hun eigen kostje kunnen verzorgen. Daar moeten altijd bestaansmiddelen voor blijven, en liefst een beetje ruimer dan nu. Zolang er echter nog veel te veel varkens uit die trog eten, zal het nooit een vetpot worden. Daarom blijft het devies altijd : wie kán werken, móet ook werken.

De uitkeringscontrole die je noemt ken ik overigens alleen van de bijstand; de 'aalmoes' voor mensen die in principe tijdelijk geen andere middelen van bestaan hebben, en waar vrij eenvoudig mee gefraudeerd kan worden, dat dan ook op grote schaal gebeurt. De gehandicapten in mijn vriendenkring hebben een in mijn ogen tamelijk riant inkomen (maar gekke dingen kun je er niet van doen nee) en worden nergens op gecontroleerd ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het altijd beter om zélf te werken voor je inkomen. Maar ik vind het een goede zaak dat we voorzieningen hebben voor mensen die dat niet kunnen.

Daarbij zou ik wel wat dingen willen veranderen: méér controle, niet om mensen afhankelijk te houden, maar simpelweg omdat het een trieste realiteit is dat er misbruik wordt gemaakt van het systeem. En dan mogen wat mij betreft de terechte uitkeringen best omhoog, om de mensen die het ect nodig hebben een beter bestaan te bieden.

Die twee zijn wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ben ervan overtuigd dat als alléén de mensen die het écht nodig hebben een uitkering krijgen, we zoveel besparen op de onterechte uitkeringen die nu worden toegekend dat we zonder de lasten voor werkenden te verzwaren de uitkeringen kunnen verhogen.

Waar ik trouwens ook erg voor ben, is werkverschaffing. In verschillende gemeentes zijn daar al proeven mee gedaan, bijvoorbeeld als er veel seizoenswerk beschikbaar was. Tegen alle mensen die bijstand aanvroegen werd gezegd: "gefeliciteerd, u hoeft niet in de bijstand, want we hebben een baan voor u."

Een groot deel van de aanvragen werd ingetrokken. Dat waren dus frauduleuze aanvragen, een bijstandsuitkering is immers bedoeld voor mensen die écht geen baan kunnen krijgen en die écht niet zonder de uitkering kunnen. En blijkbaar was dat in die gevallen niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uitkering ZOU altijd maar een tussentijdse stimulans moeten zijn om snel weer in het arbeidscircuit te komen. Zoniet krijg je uitzichtloze situaties waar men juist niet van honger omkomt en in een neerwaarste menatle spiraal terechtkomt. Belangrijk is zo snel mogelijk mensen coachen, begeleiden naar een nieuwe job,liefst met vooropleiding .Iedereen heeft hier baat bij zonder onderscheid. Zoniet krijgt men een berusting in het aanvaardingsproces en kansarme generaties, zoals dat nu al bestaat in bepaalde regio's van Europa. (zuid-italie en zuid- spanje, wallonie, correze in frankrijk en wales(uk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen advies om maar een uitkering aan te vragen. Zo simpel is het niet eens om een uitkering te krijgen. Een uitkering krijg je niet zomaar. Als je in staat bent om te gaan werken en er geen andere factoren zijn die je belemmeren om te gaan werken, als er werk is wat je aan kan nemen, dan krijg je geen uitkering. Een uitkering is een tijdelijke uitkomst waarbij het de bedoeling is dat je (weer) zo snel mogelijk op de arbeidsmarkt terecht komt. Je zult hier ook al je medewerking aan moeten verlenen.

Een uitkering is op zich niet te weinig om van te kunnen leven. Van een uitkering kun je in principe jezelf in je basis primaire behoeften voorzien. Daarnaast heeft iemand met een uitkering het beter dan iemand die net boven het minimum zit en hiervoor werkt. Iemand met een uitkering heeft zo ook recht op extra voordeeltjes. Denk aan bijzondere bijstand, minimabeleid, een reductiefonds, kwijtschelding van gemeentelijke belasting en de waterschapsbelasting e.d.

Daarnaast mag een ambtenaar niet zomaar binnen komen om je wasmand door te lichten. Hier moet echter wel degelijk een gegronde reden voor zijn dat dat nodig is. Er blijven ook altijd dingen die zij niet in mogen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn natuurlijk verschillende uitkering, niet iedereen heeft recht op de 'voordeeltjes' die jij noemt. Ik heb een ANW uitkering die nét boven de bijstand ligt en kom dan ook niet in aanmerking voor die extra- tjes.
Natuurlijk ben ik in staat om te werken dat doe ik ook, part-time want de ANW geeft mij gelukkig wel de mogelijkheid om thuis te zijn als mijn kinderen uit school komen.
En er mag wél zomaar gecontroleer worden, heb het hier over een AOW of ANW uitkering, daar weet ik het zeker van. Er zijn al controle's aangekondigt zodat je weet dat de mogelijkheid bestaat dat er ineens iemand voor de deur staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, i.d.d. niet bij elke uitkering heb je recht op alle voordeeltjes. Maar een bijzonder bijstand geldt voor alle minima, evenals een kwijtschelding voor de gemeentelijke belasting en de waterschapsbelasting. Zo hebben verschillende gemeentes verschillende fondsen die niet alleen bedoeld zijn voor uitkeringsgerechtigden met bijv. een wwb uitkering. Uitkeringsgerechtigden controleren mag, echter moet hier wel een gegronde reden voor zijn. 'Ze mogen niet 'zomaar' je privacy schenden. Controles worden vaak aangekondigd, maar ze kunnen ook onaangekondigd plaats vinden. Ook bestaat er de mogelijkheid dat je zonder medeweten in de gaten wordt gehouden door de sociale recherche. Veel mensen weten niet eens wat hun rechten precies zijn en uitkeringsinstanties maken daar wel degelijk misbruik van. Mensen slikken teveel voor zoete koek met de angst anders hun uitkering kwijt te raken. Zo wordt je bijv. bij een wwb uitkering maar al te vaak wijs gemaakt dat ze al je papieren mogen kopieren en dat daar sancties op staan bij weigering. Echter bij wet mogen ze enkel het laatste exemplaar kopieren onder toezicht van de uitkeringsgerechtigde, tenzij je er geen bezwaar tegen hebt. De overige exemplaren mogen ze wel inkijken. In dat geval zullen ze papieren onder toezicht inkijken. Het nadeel is dat het jezelf veel tijd gaat kosten, je kan gaan zitten wachten tot hun klaar zijn met inkijken. Daarnaast zitten ambtenaren hier ook niet op te wachten, aangezien het hun ook extra tijd kost, ze laten je dan liever in het ongewisse dan je te wijzen op je rechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, ik zou dat ook allemaal niet weten. Staat er morgen hier iemand van de SVB op de stoep voor controle, dan zal ik ze binnen laten. Heb daar ook geen moeite mee, want ik heb niets te verbergen en als ze behoefte hebben in mijn badkamer te kijken, dan mogen ze dat ook. Ik ben blij met mijn uitkering en omdat er door veel misbruik controle's plaats moeten vinden is jammer.
Maar mij mogen ze gerust controleren en ik zal alle gevraagde informatie verstrekken.
Ik kopieer elke maand keurig mijn loonstrookjes en stuur die op zodat er gekeken kan worden of mijn uitkering aangepast moet worden. Ik vind dat helemaal niet erg , ik krijg iets en moet aantonen dat ik daar recht op heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan ik je ook wel gelijk in geven. Ik zou als ik in zo'n situatie zou zitten ook niet zo'n moeite hebben met inzage in mijn papieren. Ik kan me echter wel voorstellen dat als je je netjes aan de regels houd en door toedoen van een ander komen ze al je kasten doorlichten dat het je een gevoel van privacy schennis kan geven. Zo lag een vriendin van mij in scheiding, uiteindelijk kreeg ze een eigen huisje toegewezen en inmiddels had ze een nieuwe vriend. Ze werkt wel, maar haar inkomen is niet toereikend om haar zelf en haar kleine kindjes te voorzien in onderhoud. Ze had een aanvulling vanuit de wwb nodig. Voor haar is dat een tijdelijke oplossing en ze doet er alles aan om zo snel mogelijk weer helemaal afhankelijk te zijn. Ze solliciteerd zoveel als ze kan en inmiddels volgt ze een opleiding erbij om haar kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Ik heb respect voor zo'n dame die in een nieuwe situatie terecht komt, zoveel dingen nog een plek moet geven, er grotendeels alleen voor staat, maar niet bij de pakken neer gaat zitten en bergen werk verzet. Petje af! Maar door toedoen van een ander mocht ze haar hele hebben en houden, inclusief de vuile was, aan de waslijn gaan hangen. Het is de bedoeling dat ze verder wordt geholpen, iets waar ze zelf al keihard aan werkt. En dan lijkt dit nergens op. Dit is gewoon een kwetsbaar persoon nog verder de grond in trappen en het nog moeilijker maken dan het al is. Bij haar kreeg het staartje meer betrekking tot haar nieuwe vriend. Ze kreeg een vragenlijst waar je u tegen zegt. Ik kan me voorstellen dat wanneer er twijfel bestaat er nagetrokkken wordt of je een gezamelijke huishouding voert en in hoeverre. Maar op deze lijst stonden vragen waar je mond van open valt en welke geen enkele invloed hebben op het voeren van een huishoudelijke huishouding. Het is toegestaan dat je vriend bij je thuis slaapt zolang hier maar geen veelvuldige frequentie in zit. Bij haar werd dan ook gevraagd hoe vaak hij bij haar slaapt. Nou daar is dan nog niets mis mee. Maar dan gaan ze nog een stapje verder door te vragen of hij bij haar in bed slaapt of in een andere ruimte en wat ze daarbij doen. Nou het spijt me zeer, maar dat is geen controle op het voeren van een gezamelijke huishouding meer, dit is privacy schennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correctie: afhankelijk = onafhankelijk
Helemaal mee eens!!!
Wat de zaak nog bemoeilijkt is dat de uitkeringsfabrieken niet echt geinteresseerd zijn in je ontplooiing als zelfstandig mens. Ze besteden dat uit aan reintegratiebedrijven, die ook niet echt geinteresseerd zijn en gewoon hun 6000 euro incasseren of je nu een baan, een baantje of een waardeloos baantje vindt.

Altijd proberen uit handen van de uitkeringsverstrekkers te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste mensen IK heb een uitkering. WAJONG
En ik zou HEEL graag willen werken.
Alleen zie ik niet in HOE ik dat voor elkaar moet krijgen...
Geloof mij, er is geen werkgever die mij hebben wil al ben ik ingenieur....
Voor mij betekend mijn uitkering dat ik mijn studie schuld kan afbetalen, dat ik een hobby kan onderhouden en af en toe nieuwe kleding kan kopen. Is het een uitkomst. Ja!!!
Zo ben ik niet geheel afhankelijk van wat mijn echtgenoot binnen brengt. En dat vindt ik wel zo fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een tijdelijke wel.Zeker weten,maar een oplossing in de zin van echt een oplossing ,is wat anders.En wat is dan echt?Een nieuwe toestand die jaren en jaren meegaat en waarmee de standvastigheid ervan bevestigd en gegarandeerd is.En die nieuwe situatie bekomt men door een opleiding en een proefperiode !Met geloof en vetrouwen in je deskundigheid blijf je op de goede weg.
Een uitkering is DAT niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg dat eens tegen al die mensen die onlangs op hun bedrijf te horen hebben gekregen dat ze de laan uit worden gestuurd.Ik denk dat je moet gaan lopen.Die mensen hebben gezinnen, huizen,rekeningen te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Is een uitkering een oplossing?"

Het kan een tijdelijke oplossing zijn;

ik wil er wel ff bij zeggen,
dat men tijdelijk gelijk een slaaf is;

Verder ligt het aan de situatie...